بورسهای جهانی سرخ شدند!

تمامی شاخص های مهم بورسی جهان ریزش کردند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، پس از کمی آرامش در روابط طوفانی پکن و واشنگتن، شعله اختلافات طرفین مجددا شعله ور شده است و وزارت بازرگانی آمریکا در اقدامی ناامید کننده برای معامله گران اعلام کرد ۷۷ شخصیت حقیقی و حقوقی چینی را به فهرست ممنوعیت معامات تجاری خود اضافه کرده است. در این فهرست نام ۶۰ شرکت از جمله اس ام سی آی، بزرگ ترین تراشه ساز چین و شرکت اس زد تکنالجی- سازنده مشهور پهپاد به اتهام ارتباط با ارتش چین دیده می شود. این اقدام دولت ترامپ کار دولت بایدن را برای حصول توافق با پکن دشوار خواهد ساخت.

روزنه های امید جدیدی برای حصول توافق بین انگلیس و اتحادیه اروپا بر سر چگونگی روابط در آینده ایجاد شده و لحن مذاکره کنندگان نسبت به قبل بهتر است. اورسلا فون در لین- رییس کمیسیون اروپا گفته است که هنوز می توان به یک توافق رسید. آنگلا مرکل- صدراعظم آلمان نیز با اشاره به اینکه تلاش برای رسیدن به توافق تجاری با انگلیس تا آخرین لحظه ادامه دارد، برگزیت با توافق را برای هر دو طرف بسیار بهتر از برگزیت بدون توافق دانسته است. همچنین پس از چندین دور مذاکره، انگلیس با آمریکا برای تقویت روابط گمرکی دو کشور در دوران پسا برگزیت پیمان جدیدی را امضا کرد که هدف آن تسهیل تجارت و به اشتراک گذاری اطلاعات است.

برخی خبرها حاکی از آن است که رهبران جمهوری خواه و دموکرات به نقطه نظر مشترک اولیه بر سر اجرایی شدن بسته محرک جدید اقتصادی رسیده اند که قرار است حمایت مالی جدیدی از کسب و کارها و افراد بیکار شده بر اثر کرونا فراهم کند. همچنین قرار است دولت فدرال پرداخت های مستقیمی برای تقویت توان حمایتی دولت های محلی انجام دهد. این بسته که دومین بسته بزرگ حمایتی پس از بسته سه تریلیون دلاری قبلی است حدود ۹۰۰ میلیارد دلار اعتبار خواهد داشت.

از سوی دیگر بانک مرکزی آمریکا با انتشار گزارشی اعلام کرد که شرایط نسبت به پیش بینی قبلی این نهاد بهتر شده است اما نباید انتظار پایان بحران اقتصادی را تا پایان امسال داشت. این نهاد رشد اقتصادی امسال آمریکا را منفی ۲.۴ درصد پیش بینی کرده است که نسبت به برآورد قبلی در ماه سپتامبر ۱.۳ درصد بهبود داشته است. در سال آینده رشد اقتصادی آمریکا طبق پیش بینی این گزارش ۴.۲ درصد خواهد بود که از گزارش قبلی ۰.۲ درصد بیشتر شده است.  پیش بینی می شود نرخ بیکاری امسال ۶.۷ درصد باشد که در سال اینده این رقم به پنج درصد کاهش پیدا خواهد کرد.

شاخص خوش بینی به اقتصاد آمریکا در ماه دسامبر به ۴۹ واحد رسیده که یک واحد کمتر از رقم ماه قبل و کمترین شاخص ثبت شده در طول سه ماه اخیر محسوب می شود. از طرف دیگر رشد تولیدات صنعتی آمریکا تا ماه نوامبر به ۰.۴ درصد افزایش پیدا کرده است که ۰.۵ درصد کمتر از رقم ماه قبل و ۰.۱ درصد بیشتر از پیش بینی های قبلی کارشناسان بوده است.

روند توزیع واکسن های ساخت شرکت فایزر در آمریکا پس از مدت ها انتظار در ایالت های مختلف آمریکا آغاز شد اما قرار است اولویت دریافت واکسن با پرسنل کادر درمان، سالمندان و قشر آسیب پذیر باشد. با این حال انتظار می رود تا پایان فصل بهار کار واکسیناسیون بخش قابل ملاحظه ای از افراد دارای اولویت طول بکشد و به همین دلیل ماه های ابتدایی سال نو میلادی نیز شاهد تداوم محدودیت های کرونایی خواهد بود. انتظار می رود ۸۰ درصد افراد دارای اولویت در آمریکا تا پیش از فرا رسیدن فصل تابستان واکسینه شده باشند.

با وجود آغاز واکسیناسیون در برخی از کشورهای جهان، سرعت شیوع کرونا در بسیاری از مناطق در سطح نگران کننده ای باقی مانده و همین مساله باعث شده است تا سرمایه گذاران و معامله گران با کمی ترس و احتیاط رفتار کنند. در نیویورک اندرو کومو- فرماندار این ایالت با اشاره به اوج گیری شمار مبتلایان به کووید-۱۹ گفته است رستوران ها و کافه ها به طور موقت تعطیل خواهند شد. محدودیت های کرونایی در دیگر مناطق به ویژه در اروپا نیز ادامه دارد و همین مساله باعث بروز اعتراضات خیابانی در برخی از کشورها شده است.

تاکنون بیش از ۷۵ میلیون و ۶۶۵ هزار و ۱۰ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین یک میلیون و ۶۷۴ هزار و ۹۹۶ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۳۱۹ هزار و ۳۷ نفر، برزیل با ۱۸۴ هزار و ۹۹۲ نفر، هند با ۱۴۵ هزار و ۱۶۸ نفر، مکزیک با ۱۱۶ هزار و ۴۸۷ نفر و ایتالیا با ۶۷ هزار و ۲۲۰ نفر بوده است.

تری سند ون- کارشناس ارشد سرمایه گذاری در موسسه ولث منیجمنت  – گفت: هنوز به طور واضح شاهدیم که نوسانات بازارهای مالی در سطح بالایی قرار دارد. ما به یک راهکار برای مقابله با ویروس کرونا رسیده ایم که گویا خوب هم جواب داده است اما اینکه این واکسن ها تا چه حد برای همه مفید خواهند بود و تا چه مدتی می توانند ایمنی ایجاد کنند شک و تردیدهایی وجود دارد و وجود این شک و تردیدها هم به بازار سیگنال های متناقض می دهد.

بورس آمریکا  

در وال استریت، همه شاخص‌ها نزولی بودند تا جایی که هر سه شاخص اصلی بورسی در سطح پایین تری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۰.۶۲ درصد ریزش نسبت به روز قبل و در سطح ۳۰ هزار و  ۱۱۶.۰۹ واحد بسته شد.

شاخص «اس اند پی ۵۰۰» با ۰.۶۴ درصد کاهش تا سطح ۳۶۹۸.۷۴ واحدی پایین رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با ۰.۲۳ درصد ریزش در سطح ۱۲ هزار و ۷۳۵.۱۳ واحدی بسته شد.

بورس‌های اروپایی

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص “فوتسی ۱۰۰” بورس لندن با ۰.۳۳ درصد ریزش نسبت به روز قبل و در سطح ۶۵۲۹.۱۸ واحد بسته شد.  شاخص “دکس ۳۰” بورس فرانکفورت در آلمان با کاهش ۰.۲۷ درصدی و ایستادن در سطح  ۱۳ هزار و ۶۳۰.۵۱ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص “کک ۴۰” بورس پاریس با افت ۰.۳۹ درصدی در سطح ۵۵۲۷.۸۴ واحد بسته شد. در مادرید شاخص “ایبکس ۳۵” ۱.۴۲ درصد پایین رفت و به ۸۰۳۷.۴۰ واحد رسید.

بورس‌های آسیایی

در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد بدی داشتند؛ تا جایی که شاخص “نیک کی ۲۲۵” بورس توکیو ژاپن با ریزش ۰.۱۶ درصدی تا سطح ۲۶ هزار و ۷۶۳.۳۹ واحدی پایین رفت. شاخص “هانگ سنگ” بورس هنگ کنگ ۰.۶۷ درصد پایین رفت و در سطح ۲۶ هزار و ۴۹۸.۶۰ واحد بسته شد. در چین شاخص “شانگهای  کامپوزیت” ریزش ۰.۳۵ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۴۹۹۹.۹۷ واحد بسته شد.

در استرالیا شاخص “اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰” بورس سیدنی با ۱.۳۲ درصد کاهش و ایستادن در سطح ۶۶۷۵.۴۵  واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص ” تاپیکس” ژاپن نزولی بود. (معیار محاسبه تغییرات قیمتی، ساعت پایانی معاملات روزانه بورس نیویورک بوده است)

نفت

در بازار طلای سیاه روند قیمت‌ها صعودی بود. هر بشکه نفت “وست تگزاس اینتر مدیت” با ۱.۲۸ درصد افزایش به ۴۸.۹۸ دلار رسید و نفت خام برنت دریای شمال با صعود ۰.۳۲ درصدی به ازای ۵۲.۱۲ دلار در هر بشکه مبادله شد.

طلا و نقره

همچنین در بازار فلزات گران‌بها، بهای هر اونس طلا با ریزش ۰.۶۵ درصدی نسبت به روز قبل در سطح ۱۸۸۱.۴۵ دلار معامله شد. هر اونس نقره با افزایش ۰.۵۲ درصدی به ازای ۲۶.۰۳ دلار مبادله شد.

منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا