ثروت شاه هنگام خروج از ایران چقدر بود و سرنوشت آن پول‌ها چه شد؟

مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر کرد؛

احمدعلی مسعود انصاری از میزان ثروتی که شاه هنگام فرار از کشور همراه خود برده و سرنوشت این پول‌ها گفته است.

ثروت شاه هنگام خروج از ایران چقدر بود و سرنوشت آن پول‌ها چه شد؟به گزارش خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا شاه پهلوی بعد از ۳۷ سال عذاب دادن، کشتن، زندانی کردن و قتل مردم، در ۲۶ دی ماه ۱۳۵۷ هنگام فرار از ایران نیز اموال مردم را غارت کرد و همراه خود برد. مرکز اسناد انقلاب اسلامی در تازه‌ترین پستی که در فضای مجازی منتشر کرده، به این پرسش که ثروت شاه هنگام خروج از ایران چقدر بود و سرنوشت آن پول‌ها چه شد، پاسخ داده است.


بیشتر بخوانید


مرکز اسناد، همراه این پست که تصویری از محمدرضا پهلوی همراه با احمدعلی مسعود انصاری، که از همراهانش قبل و بعد از سقوط رژیم پهلوی بود، نوشت:

” یکی از مخاطبان صفحه «شما بپرسید» این سوال را مطرح کرده است که: «ثروت شاه به هنگام خروج از ایران چقدر بود؟ سرنوشت این پول‌ها چه شد؟»

احمدعلی مسعود انصاری از همراهان محمدرضا پهلوی قبل و بعد از سقوط، در گفتگو با پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی در پاسخ به این سوال گفت: ثروت شاه به هنگام خروج از کشور چهار قسمت بود: اولین بخش از آن ثروت، مبلغ ۶۲ میلیون دلار بود که تا زمانی که شاه زنده بود قسمتی از آن را خرج کرد و ۵۰ میلیون دلار یا کمتر باقی ماند که رضا، فرح، و علیرضا هرکدام ۲۰ درصد، لیلا و فرحناز هر کدام ۱۵ درصد، شهناز ۸ درصد و مهناز نوه شاه ۲ درصد از این پول را ارث بردند.

وی ادامه داد: قسمت دوم ثروت خاندان پهلوی که کمتر ظاهر است، مستغلات این خاندان است که باز یک مقداری از آن دیده می‌شود و مقداری از آن پنهان است. به عنوان نمونه ویلای سوورتا در سوئیس که فروختند و پولش را تقسیم کردند، جزء آن ۶۲ میلیون دلاری که ادعا می‌کنند نیست؛ همچنین املاک آن‌ها در خارج از کشور و در تمام نقاط دنیا پراکنده است و البته بیشتر زمین‌هایی است که این خاندان در اسپانیا دارند، به دلیل ارزش میلیاردی که دارند نمی‌شود نادیده گرفت.

این کارگزار رژیم پهلوی افزود: قسمت سوم جواهراتی است که خاندان پهلوی از ایران بیرون آوردند. (آنطور که شنیدم، قسمتی از این جواهرات را در چهار صندوق بزرگ، خانم فریده دیبا و آقای شهبازی در بانک‌های سوئیس گذاشتند.)

مسعود انصاری تصریح کرد: قسمت چهارم هم که میلیارد دلاری است؛ قضیه تراستی است که شاه درست کرده بود. من رقم ۲۰ میلیارد و ۲۲ میلیارد را شنیدم. در جواب این‌که چرا این تراست هنوز تقسیم نشده است؟ باید گفت: این پول به کسی از خاندان می‌رسد که به پادشاهی ایران برسد و اگر این خاندان ادعای خودشان را از سلطنت ایران پس بگیرند، به صورتی بین آن‌ها تقسیم می‌شود.”

در ادامه تصویر این پست را مشاهده می‌کنید:

ثروت شاه هنگام خروج از ایران چقدر بود و سرنوشت آن پول‌ها چه شد؟

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا