اطاعت دلار تهران از هرات؟

اطاعت دلار تهران از هرات؟/ اثر نرخ ارز در همسایه شرقی بر بازار ایران بررسی شد

اطاعت دلار تهران از هرات؟/ اثر نرخ ارز در همسایه شرقی بر بازار ایران بررسی شد

برخی از معامله‌گران دلار تهران هر روز صبح منتظر صدور فرمان از هرات هستند؛ به نوعی برای آنها، نرخ دلار هرات به پیش‌نگر نرخ دلار تهران بدل شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، معمولا در زمان تحریم‌ها و کمبود منابع ارزی، تامین ارز از کشورهای همسایه شدت می‌گیرد. یکی از بازارهای محبوب، هرات است. انتقال دلار از هرات به مشهد و نرخ ارزی که در آن تعیین می‌شود، سیگنال مهمی برای بازار تهران به حساب می‌آید. البته بازار سلیمانیه عراق نیز چنین خصوصیتی دارد، اما به نظر در شرایط فعلی، بخشی از تامین ارز اسکناس به بازار هرات راه پیدا کرده و این بازار از سلیمانیه دارای اهمیت بیشتری شده است. حتی بازار هرات در شرایط فعلی، از نگاه برخی معامله‌گران از بازار دوبی و نرخ درهم نیز اهمیت بیشتری یافته است. با اینکه بازار هرات از عمق بالایی برخوردار نیست، اما تقاضای اسکناسی که در آن بازار تهیه می‌شود و محدودیت دخالت بازارساز، به اهمیت آن افزوده است.

نرخ هرات معمولا پایین‌تر از نرخ تهران است، اما آنچه اهمیت دارد روندی است که هر روز صبح هرات آغاز می‌کند. امروز هرات روند نسبتا خنثی‌ای را آغاز کرد و در محدوده 26,730 تومان قدم زد. دلار در تهران نیز تا این لحظه در محدوده 27,300 تومان قرار دارد. احتمالا سیگنال‌های اولیه از حرکت امروز را باید هرات صادر کند؛ فعلا در هرات تصمیمی برای حرکت گرفته نشده است. شکست 26,700 تومان رو به پایین، می‌تواند فرمان کاهش را به تهران مخابره کند.

پیش‌‌بینی روند دلار

در مورد روندی که دلار در پیش دارد، اختلاف‌نظرها جدی است. برخی روند کاهشی، دسته‌ای روند رنج و برخی هم همچنان نوسان شدید را پیشروی بازار می‌بینند. دسته سوم معتقدند با توجه به تضعیف سمت عرضه بازار، ورود نرخ به کانال 27 هزار تومان، و وجود رسیک سیاسی انتخابات آمریکا، بازار همچنان با نوسان بالا حرکت خواهد کرد. از نظر این گروه، ریسک سیاسی ماشه نیز جدی است و می‌تواند محل تنازع جدید ایران و آمریکا باشد و سمت عرضه ارز را بیش از پیش تضعیف کند.

در مقابل دسته دوم که قائل به بازار رنج در روزهای آتی هستند، بر این باورند که بازار تا نزدیکی انتخابات آمریکا باثبات باقی می‌ماند. چرا که از نظر آنها تا مشخص نشدن پیش‌بینی بازار از انتخاب ترامپ یا بایدن، بسیاری از معامله‌گران صبوری پیشه کنند. از نظر آنها خرید و فروش در این بازه زمانی از ریسک بالایی برخوردار است.

اما دسته اول که معتقد به نزول نرخ در بازار هستند، یک خبر بنیادی شگفتی‌آور را پیش‌بینی می‌کنند. آنها باور دارند که اقدامات اخیر ترامپ، صرفا برای انتخابات و ایجاد خط ارتباطی با تهران برای آغاز گفتگوها است. چنین خبری می‌تواند فروشنده‌های ارز را در مدت کوتاهی به صف کند. در کنار آنها، برخی از تحلیلگران تکنیکال نیز دلار را در سقف کانال تاریخی می‌بینند و در انتظار کاهش فوری و یکباره در بازار هستند. آنها ریزش بازار ارز را در آینده نزدیک نوید می‌دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا