بازار بورس امروز ۳۰ آذر ۹۹/ پولبک شاخص و آمادگی بازار برای رشد

بازار بورس امروز با روندی نوسانی همراه بود و در انتهای معاملات کار خود را با افت شاخص پایان داد.

به گزارش «نبض‌بانک»؛

به گزارش سکه نیوز، شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز با ۵ هزار و ۸۷۱ واحد افت به عدد یک میلیون و ۴۳۹ هزار و ۵۵ واحدی رسید.

نمودار تحلیلی شاخص بورس

شاخص کل هم وزن اما با ۲ هزار و ۵۷۸ واحد رشد به عدد ۴۴۷ هزار و ۸۲۷ واحدی رسید.

طی معاملات امروز تعداد ۹ میلیارد و ۷۴۰ میلیون سهم با ارزش ۱۱۳ هزار و ۴۰۹ میلیارد ریال داد و ستد شد.

نمادهای فارس، فخوز، شپنا، خودرو، فملی، شتران و وبملت بیشترین تاثیر را در شاخص امروز داشتند و نمادهای شستا، شپنا، خودرو، فملی، وتجارت، فولاد و خساپا نیز بیشترین تراکنش ها را به خود اختصاص داند.

در پایان معاملات امروز شاخص کل فرابورس با ۲۵۱ واحد رشد به عدد ۱۹ هزار و ۶۸۸ واحدی رسید.

بیشترین تاثیر را در شاخص فرابورس، نمادهای مارون، میدکو، زاگرس، آریا، هرمز، غصینو و کگهر داشتند و پرتراکنش ترین نمادها نیز بپیوند، وسپهر، دی، زدشت، چخزر، حسینا و شاروم بودند.

حرکت شاخص کل بورس نشان می دهد که حساسیت این شاخص به خطوط مقاومتی و حمایتی زیاد شده است و همین مساله نوساناتی جدی را در بازار ایجاد می کند.

از این رو شاهد آن هستیم که شاخص کل با رسیدن به خط مقاومتی ۱.۴۵ میلیونی و نزدیک شدن به مقاومت متراکم ۱.۵ میلیونی ناگهان با افزایش عرضه ها در بازار همراه شد.

شاخص کل هم وزن اما تا این حد تحت تاثیر قرار نگرفت و در پایان معاملات شاهد آن بودیم که با وجود کند شدن جریان صعودی دچار افت نشد.

همین مساله نشان می دهد که سهم های شاخص ساز عامل افت بازار بوده اند سهم های کوچک تر، تقریبا جریان صعودی خود را حفظ کردند. افزایش مطلوب شاخص کل فرابورس نیز گواهی بر همین موضوع است.

در نتیجه نقشه بازار نشان می دهد که گروه سهم های خودرویی، گروه بانکی و گروه فرآورده های نفتی با بیشترین سهم های شاخص ساز عاملی شدند برای ریزش شاخص کل بورس. اما در این میان گروه محصولات شیمیایی و گروه فلزات اساسی نیز در مقابل افت شاخص مقاومت کردند.

نکته دیگری که مانع افت بیشتر بازار شد، این بود که شاخص کل به محدوده حمایتی ۱.۴ میلیونی نزدیک شد و همان طور که اشاره شد، واکنش ها به سطوح حمایتی و مقاومتی در بازار شدید است.

بر این اساس در پایان معاملات شاهد آن بودیم که بسیاری از صف های فروش جمع آوری شدند تقاضا تا حدودی در بازار بازیابی شد، اما توان تقاضا به شدت روز گذشته نبود. با این وجود به نظر می رسد که پولبک ایجاد شده و همچنین تقاضای موجود در بازار این پتانسیل را خواهند داشت که بازار را در روزهای آتی سه سمت صعود سوق دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا