بررسی ترازنامه بانک با تاکید بر نقدشوندگی اوراق و رشد بازارهای سرمایه ای

طی میزگردی با حضور جلالی فراهانی، یاریفرد و چاوشی صورت گرفت؛

گزارش بانک های بورس نشان می دهد که تراز عملیاتی بسیاری از بانک ها در شش ماهه نخست سال جاری مثبت بوده است، اما نباید از تاثیرات غیرمستقیم همه گیری کرونا در حوزه بانکی به خصوص در نیمه دوم سال غافل شد. تیم بانکداری الکترونیک در این میزگرد تلاش کرده تا گزیده ای از سخنان و نظرات کارشناسی علیرضا جلالی فراهانی (پژوهشگر حوزه استراتژی های بانکی)، رضا یاریفرد (محقق حوزه ریسک و عضو هیات مدیره بانک شهر) و سیدکاظم چاوشی (پژوهشگر حوزه مالی) در زمینه صورت وضعیت مالی بانک ها در نیمه نخست سال جاری و همچنین عوامل موثر بر ترازنامه بیان کند.

گفتگو در مورد ترازنامه

به گزارش «نبض‌بانک»؛

از نظر علیرضا جلالی فراهانی، پژوهشگر حوزه استراتژی های بانکی، اصلی عامل تاثیر گذار بر صورت وضعیت مالی بانک ها به خصوص در شرایط اقتصادی کنونی (که تحریم های شدید با محدودیت های ناشی از کووید-19 توأم شده است)، نرخ ارز و نرخ تسعیر می باشد. 
بانک های بانکدار در وصول تسهیلات مشتریان با مشکل عدیده ای روبرو هستند؛ در صورتی که بانک هایی که دارایی های غیر بانکی خود را از طریق بازارهای موازی (مانند بازار بورس، سکه، ارز و مسکن) افزایش داده اند، با افزایش نرخ ارز و نرخ تورم سود قابل توجهی از این مجرا به دست می آورند.
از طرف دیگر، تسهیلات دولتی بانک های بانکدار به دلیل اینکه به صورت ارزی بوده و در ترازنامه با واحد ریالی ثبت می گردد، تورم بالایی ایجاد کرده و درصد آن در آمیخته مصارف بانک ها افزایش می یابد.
جلالی فراهانی ادامه داد با اینکه بانک ها در شرایط کنونی منابع بالایی جذب کرده اند ولی به دلیل کاهش جذابیت این اوراق، بانک ها قادر نخواهند بود که تمامی آن منابع را به نقدینگی تبدیل کنند. همچنین در زمینه اعطای تسهیلات، بانک ها با چالش های زیادی روبرو هستند زیرا ممکن است این تسهیلات به حوزه هایی اختصاص داده شود که به خصوص در شرایط کرونا و تحریم اقتصادی، فاقد توجیه اقتصادی باشد و به این ترتیب، این منابع به درستی به بانک ها بر نمی گردند. 
از نظر پژوهشگر حوزه استراتژی های بانکی، وضعیت بانک ها در بازار سرمایه بهتر خواهد شد و انتشار می رود بورس در شش ماهه دوم سال جاری، مجدداً پویایی خود را پیدا کرده و سودهای خوبی برای بانک ها و موسسات مالی فراهم گردد. 

سیدکاظم چاوشی به عنوان پژوهشگر حوزه مالی معتقد است که دلیل اصلی افزایش کل تسهیلات بانک ها در مقایسه با کل هزینه های سپرده های ارزی و ریالی، کاهش قیمت تمام شده پول یا ارزش ریال در ایران است. هر چند که ایشان انتظار دارند که در نیمه دوم سال جاری، وضعیت بانک ها نگران کننده باشد.
محقق حوزه مالی در زمینه تاثیر بازارهای سرمایه ای بر ترازنامه بانک ها بیان کرد که جذابیت بالای بازارهای بورس، سکه، ارز و مسکن در سال جاری سبب شده که سرمایه های بلند مدت از بانک ها خارج شده و به سمت این بازارها روانه شوند؛ بنابراین سرمایه کوتاه مدت بانک ها افزایش می یابد. در چنین شرایطی، بهترین راهکار بانک این است که سرمایه کوتاه مدت صرف تسهیلات سرمایه در گردش به صنعت شود تا در کنار سودآوری برای بانک، وصول آن نیز راحت تر باشد.
همچنین طی گفتگو با جلالی فراهانی مشخص شد که اگر چه بانک ها تلاش می کنند اوراق بهادار با نرخ مشخص و سررسید دار خریداری کنند ولی به دلیل بدهی دولت به بانک ها، این اوراق نتوانسته است نقدینگی لازم برای بانک و در نتیجه رقم درآمدی خوبی در ترازنامه بانک ها داشته باشند. 

از نظر رضا یاریفرد، محقق حوزه ریسک و عضو هیات مدیره بانک شهر، شرایط بحران مالی کنونی، سرمایه های بلند مدت را از بانک ها خارج ساخته و روانه بازارهای سرمایه گذاری غیربانکی کرده است و این شرایط برای بانک های بنگاه دار (که به دنبال افزایش دارایی غیربانکی و غیر ابزاری خود هستند) سودآور و برای بانک های بانکدار (که به دنبال افزایش دارایی اعتباری و ارائه تسهیلات به آحاد مردم هستند) زیان زا بوده است. 
همچنین این نوع روند سرمایه گذاری کوتاه مدت سبب شده که نرخ سپرده گذاری بانک ها متعادل تر شده و حساب های هزینه زای بانک ها در مقایسه با حساب های جاری کاهش یابد. 
یاریفرد در زمینه وضعیت نقدشوندگی اوراق بهادار در بانک ها بیان کرد که به دلیل کاهش جذابیت این اوراق از اواخر خرداد ماه، بانک ها تلاش می کنند در درون شبکه بانکی آنها را تبدیل به نقدینگی کنند. این روند برای بانک هایی که با ریسک نقدینگی مواجه هستند، بسیار سخت خواهد بود ولی اگر بانکی مدیریت ریسک و نقدینگی خوبی داشته باشد، می تواند در نیمه دوم سال جاری نیز نقدینگی خود را افزایش و هزینه ها را کاهش دهد. 
ایشان با تاکید بر تاثیر مثبت نرخ بهره بر تعادل بازار اضافه کرد که این نرخ در بانکداری اسلامی ایران مورد قبول نیست، بنابراین استفاده از تکنولوژی های روز دنیا در حوزه خدمات بانکداری دیجیتال می تواند روزنه ای جهت توسعه زیرساخت های بانکداری و افزایش عملکرد آنها باشد.

جهت مطالعه جزئیات گفتگو کلیک کنید:

* گفتگو با علیرضا جلالی فراهانی (پژوهشگر حوزه استراتژی های بانکی):
بررسی ترازنامه بانک ها با تاکید بر نقدینگی، نرخ ارز و اعطای تسهیلات

* گفتگو با سیدکاظم چاوشی (پژوهشگر حوزه مالی):
بخش اول: تاثیر تسهیلات، اوراق بهادار و سرمایه گذاری در تراز عملیاتی بانک ها

بخش دوم: حفظ گرانیگاه بانک ها در بازار اوراق بهادار، شرایط کرونا و تحریم های اقتصادی

* گفتگو با رضا یاریفرد (محقق حوزه ریسک و عضو هیات مدیره بانک شهر):

بخش اول: صورت های مالی بانک ها یا بنگاه دارها در شرایط کرونا و تحریم

بخش دوم: نقدشوندگی اوراق و کیفیت دارایی در صورت های مالی بانک ها

بخش سوم: توسعه سیستم بانکی و عملکرد آن با حذف نرخ بهره و افزایش تکنولوژی و نیروی خارجی

نویسنده: سعیده فتحی مغانلو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا