حافظه SSD چیست؟

SSD مخفف عبارت Solid state disk، منبع ذخیره سازی است که از نیمه رساناهای حالت جامد تشکیل شده است. این نوع فناوری همچنین در ساخت حافظه های فلش هم کاربرد دارد و به همین دلیل برخی از افراد SSDها را حافظه های فلش یا EPP Rom می نامند.

به عبارتی،حافظه SSD یکی از قطعاتی است که اگر به سیستم اضافه شود، به طور چشمگیری عملکرد دستگاه افزایش می یابد. شایان ذکر است، تاریخ ساخت این نوع حافظه ها به قبل سال ۱۹۹۰ میلادی باز می گردد که در آن زمان استفاده از آن ها به طور فراگیر مرسوم نبود و تنها در مصارف نظامی و فضایی کاربرد داشتند، اما از سال ۱۹۹۵ به بعد کم کم استفاده از این نوع حافظه ها مرسوم شد. امروزه هم در دستگاه هایی مانند تبلت ها، سرورها، گوشی های هوشمند و کامپیوترهای قابل حمل از این نوع حافظه ها استفاده  شده است.

در حافظه SSD از هیچ قطعه متحرکی استفاده نشده  و در ساخت آن ها از حافظه های مبتنی بر فلش یا SD Ram ها استفاده شده است. استفاده از حافظه های مبتنی بر فلش در SSD ها باعث می شود تا زمان تاخیر به حداقل برسد، همچنین گرمای تولیدشده کاهش یابد که تمامی این مسائل باعث کاهش مصرف انرژی، همچنین سبک تر شدن این حافظه ها نسبت به هارددیسک ها می شود. اما ین نوع از حافظه‌ها به علت مزایای قابل توجهی که نسبت به هاردها دارند از قیمت نسبتا بالایی برخوردارند.

ساختار داخلی SSD

حافظه SSD یک تراشه کنترلر و تعدادی تراشه حافظه برای ذخیره سازی اطلاعات دارد. تراشه کنترلر پلی میان اجزای حافظه و سیستم میزبان است همچنین وظیفه شناسایی SSD به دستگاه را دارد. پردازنده‌ جاسازی شده در این تراشه کد سطح فریم ور را در سطح سیستم عامل اجرا می‌کند. این نوع از حافظه‌ها با تمام مزایایی که دارند مشکلاتی نیز مانند عدم شناسایی قطعات، عدم نمایش درست ظرفیت یا اشکالات کنترلر دارند.

تفاوت حافظه اس اس دی (SSD) با هارد دیسک (HDD)

  • حافظه‌های اس اس دی سرعت بالاتری نسبت به هارد دیسک‌ها دارند.
  • حافظه‌های اس اس دی از ساختار فلش و اجزای غیرمکانیکی تشکیل شده‌اند، اما هارد دیسک از یک برد و قطعات مکانیکی تشکیل شده است.
  • هارد دیسک‌ها نسبت به SSD قیمت پایین‌تر و ظرفیت بالاتری دارند.
  • هارد دیسک‌ها به ضربه بسیار حساس هستند اما در حافظه‌های SSD از این ضعف برخوردار نیستند.

    مزایای هارد SSD

  • ۱ – بالا بودن سرعت خواندن/نوشتن اطلاعات
  • کاهش مصرف برق و به تبعیت از آن، کاهش مصرف باتری لپ تاپ
  • بالا بودن مقاومت هاردهای SSD در مقابل ضربه
  • بی سر و صدا بودن و تولید گرمای کمتر

گفتنی است، در سیستم عامل هایی مانند ویندوز اکس پی و ویستا، این بهینه سازی به صورت پیش فرض وجود ندارد و کاربران باید با نصب سرویس پک های موجودی که توسط ماکروسافت عرضه شده است، این امکان را فراهم آورند، اما خوشبختانه این امکان در ویندوز ۷ به صورت پیش فرض وجود دارد و این سیستم عامل با پشتیبانی از سیستم فایل Ex fat به طور کامل با SSD ها هماهنگ شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا