ادغام بانک‌ها؛ اقدامی در راستای اصلاح نظام بانکی

یک استاد دانشگاه گفت: ادغام بانک‌های وابسته به نیروهای مسلح و کاهش تعداد بانک‌ها از سوی بانک مرکزی کاری پسندیده‌ و اقدامی در راستای اصلاح نظام بانکی است.

 پروژه ادغام بانک‌های وابسته به نیروهای مسلح در بانک سپه بالاخره به نتیجه رسید و روز یکشنبه عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در پیام اینستاگرامی خود خبر داد که این پروژه پس از ۲ سال و نیم به سرانجام رسید. بدین ترتیب ادغام بانک‌های وابسته به نیروهای مسلح در بانک سپه نشان خواهد داد که با حذف شعب اضافه رقابت‌های غیرمنطقی از فضای پولی و مالی کشور از بین می‌رود و وظیفه نظام بانکی به  شکل بهتری انجام خواهد شد.

عباسعلی نوری، استاد دانشگاه و کارشناس امور اقتصادی در رابطه با ادغام بانک‌های وابسته به نیروهای مسلح گفت:  متاسفانه طی سال‌های گذشته موسسات مالی که بعدها نام بانک را  بدون هیچ مبنای علمی برخود گذاردند، تنها براساس دارابودن قدرت اقتصادی یا سیاسی مانند قارچ در ایران روییدند و حتی اسامی متبرکه را برخود انتخاب ‌کردند تا نقد به آن‌ها سخت شود. این مسئله سبب شد تعداد بانک‌های داخل ایران بدون عملی ساختن دلایل اصلی ایجادشان زیاد شود.

وی در ادامه اضافه کرد: یکی از دلایل اصلی تورم افزایش تعداد بانک‌ها به هر شکلی بوده است. زیرا به دنبال هیچ هدف خاصی در اقتصاد کشور نبودند و تنها سودشان را مدنظر داشتند. این بانک‌ها پول‌های اعتباری را افزایش دادند که این امر به خودی خود تورم‌زا بود. پس از حدود چند سال تصمیم گرفتند که آن‌ها را در یکدیگر ادغام کنند.

این استاد دانشگاه در این خصوص یادآور شد: بانک موتور اقتصادی هر کشور به حساب می‌آید و وقتی تاسیس می‌شود در کنار منافع مالی خود باید برای اهداف اقتصادی کشور پیش رود. البته این درست که گاهی اقدام به پرداخت وام‌های قرض‌الحسنه ‌کردند، اما حتی آن را هم به شیوه‌های سودآور برای خود انجام می‌دادند که بحث قرض‌الحسنه بودن را به حاشیه می‌برد.

این کارشناس امور اقتصادی در ادامه تاکید کرد: مسئله ادغام بانک‌ها در صورتی که موتور توسعه اقتصادی را راه بیاندازد خوب است، اما چنانچه تنها به تغییرنام آن‌ها بسنده شود، تغییری در شرایط موجود به وجود نخواهد آورد.

نوری با بیان اینکه ادغام بانک‌های وابسته به نیروهای مسلح شروع اصلاح نظام بانکداری کشور است، اظهار داشت: کاهش تعداد بانک‌ها از سوی بانک مرکزی کار پسندیده‌ای است. علاوه برموارد فوق باید در نظر داشت که سیستم بانکی و پولی کشور در حال تغییر به سمت دیجتال شدن است و دیگر به این تعداد از کارمند نیاز نخواهد بود.

منبع: ایبنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا