کرونای جهش‌یافته؛ ترس به بازارها برمی‌گردد؟

پس از انتشار خبر شیوع نوع جهش‌یافته ویروس کرونا در انگلستان، تحلیل‌گران معتقدند ممکن است دوباره ترس به بازارها برگردد و بیت کوین هم از این قاعده مستثنی نیست.

به گزارش کوین تلگراف، قیمت بیت کوین در ماه‌های گذشته عملکردی بسیار مطلوب داشته و توانسته است اوج قیمت تازه‌ای را در محدوده ۲۴,۰۰۰ دلار ثبت کند. این در حالی است که دیروز و همزمان با سقوط بازارهای سهام، قیمت بیت کوین هم کاهشی ۶ درصدی را تجربه کرد. از سوی دیگر، شاخص دلار هم دیروز افزایش یافت. در حال حاضر هر واحد بیت کوین با قیمت ۲۲,۷۰۰ معامله می‌شود.

به‌عقیده بسیاری، شیوع نوع جهش‌یافته ویروس کرونا در انگلستان و قرنطینه‌های سفت‌وسختی که پس از آن اعمال شد، تأثیر بسزایی بر بازارهای مختلف در سرتاسر جهان داشت. برخی وضعیت فعلی را با وضعیت ماه مارس (اسفند ۹۸) مقایسه می‌کنند.

واگرایی نزولی

نمودار قیمت بیت کوین
نمودار قیمت بیت کوین

در تایم فریم ۴ ساعته، شاهد ایجاد واگرایی نزولی هستیم. این مسئله را می‌توان توجیهی برای سقوط قیمت از ۲۴,۰۰۰ دلار به ۲۲,۰۰۰ دلار دانست.

اگر کمی به عقب برگردیم و اصلاح فعلی را در تایم فریم ۳ ماهه بررسی کنیم، متوجه می‌شویم که هم در روندهای صعودی و هم در روندهای نزولی، چنین اصلاحی امری طبیعی به حساب می‌آید؛ به همین دلیل معامله‌گران باتجربه از این اتفاقات چندان تعجب نمی‌کنند.

در نمودار بالا، نواحی پراهمیت مشخص شده‌اند، ولی برای تأیید واگرایی نزولی، قیمت بیت کوین نباید مقاومت‌های پیشین خود را بشکند.

اگر مقاومت‌های ۲۳,۴۰۰ و ۲۳,۶۰۰ دلار نشکنند، احتمال سقوط بیشتر و لمس حمایت‌های پایین‌تر وجود دارد. از طرف دیگر، اگر ۲۳,۴۰۰ و ۲۳,۶۰۰ دلار شکسته شوند، می‌توان انتظار ثبت اوج قیمتی تازه در روزهای پایانی سال داشت.

ناحیه ۱۸,۵۰۰ دلاری

نمودار یک هفته‌ای قیمت بیت کوین
نمودار یک هفته‌ای قیمت بیت کوین

در وضعیت ناحیه ۱۸,۵۰۰ دلاری مهمترین محدوده قیمتی است. در روند صعودی قبلی، این ناحیه اهمیت بسیاری داشت و به‌عنوان یک ناحیه تثبیت قیمت مهم عمل کرد.

تنها در تایم فریم روزانه، شاهد شکل‌گیری کف بالاتر در ۱۷,۵۰۰ دلار بودیم؛ به‌عبارت دیگر، قیمت بیت کوین باید در تایم فریم روزانه بالای این ناحیه بماند تا روند صعودی خود را حفظ کند.

در نمودار هفتگی، اگر شاهد سقوط به ۱۲,۰۰۰ دلار هم باشیم، باز هم یک عامل صعودی تلقی خواهد شد؛ با این حال، چنین اصلاحی بسیار بزرگتر از یک اصلاح عادی ۲۰ تا ۴۰ درصدی است. نباید فراموش کرد که لزوماً یک اصلاح ۵۰ درصدی باعث از بین رفتن چرخه صعودی بازار نخواهد شد، بلکه یک فرصت خرید در کف فوق‌العاده را به شما می‌دهد.

رشد شاخص دلار

نمودار سه روزه شاخص دلار
نمودار سه روزه شاخص دلار

روز گذشته شاهد قوت‌گرفتن شاخص دلار بودیم که به‌واسطه بلاتکلیفی موجود در بازارهای جهانی شکل گرفته بود.

از آنجا که با افزایش بلاتکلیفی در بازار و شکل‌گیری بحران‌ها، سرمایه‌گذاران به‌دنبال سرپناهی امن برای سرمایه‌های خود می‌گردند، شاخص دلار در کوتاه‌مدت با جهش همراه می‌شود. این مسئله در سقوط ماه مارس هم دیده شده بود. در آن زمان فدرال رزرو با عرضه حجم بالایی از ارز، باعث شد تا شاخص دلار تا حد زیادی بالا رود.

ارزش بازار

نمودار ارزش بازار ارزهای دیجیتال
نمودار ارزش بازار ارزهای دیجیتال

ارزش بازار ارزهای دیجیتال موفق نشد اوج تاریخی خود را بشکند و همین مسئله را می‌توان نشانه‌ای از اصلاح به حساب آورد.

در بسیاری از مواقع، نگاه‌کردن به نمودار ارزش بازار، سودمندتر از نگاه‌کردن به نمودار بیت کوین به تنهایی است. با تکیه بر این نمودار می‌توان گفت که احتمال سقوط قیمت بیت کوین تا ۱۸,۵۰۰ دلار وجود دارد. صد البته برای اینکه این سقوط تداوم نداشته باشد، حفظ این حمایت در کوتاه‌مدت بسیار مهم است.

ممکن است آلت کوین‌ها هم از وضعیت صعودی بیت کوین سود ببرند. اگر بیت کوین بتواند بالای ۱۸,۵۰۰ دلار تثبیت شود، آلت کوین‌ها هم ممکن است صعود قابل‌توجهی داشته باشند. پیش‌بینی می‌شود تا آن زمان ترس و بلاتکلیفی ناشی از ویروس کرونا سایه خود را بر سر بازارهای مالی گسترده‌تر کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا