همکاری بانک و فین تک از طریق افزایش تعامل بانک ها با بوم ها

گفتگو با ولی الله فاطمی؛ صاحبنظر حوزه بانکداری الکترونیک

همکاری بانک و فین تک از طریق افزایش تعامل بانک ها با بوم ها

به گزارش «نبض‌بانک»؛ همزمان که بانک ها به دنبال افزایش زیرساخت های فناوری و چالش نوآوری در فرآیندهای خود هستند، شرکت های فین تک با بهره مندی از قابلیت های دیجیتال، خدمات نوآورانه و مشتری مدارانه عرضه می کنند. در همین راستا تلاش شده است از طریق گفتگو با پیشکسوت حوزه بانکداری الکترونیک، ولی الله فاطمی، چارچوب همکاری بانک و فین تک و همچنین نقش شرکت های واسطه با نام بوم ها در این میان مشخص شود.

فاطمی، پیشکسوت بانکداری

* نقش بوم ها در توسعه همکاری بین بانک‌ و فین تک‌
همکاری بین بانک و فین تک از نظر فاطمی توسط بوم ها امکان پذیر می شود و شرکت های واسط به عنوان پلتفرم‌های بوم نقش فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای و مال‌های بزرگ عرضه کالای تولیدکنندگان بزرگ و کوچک به مردم رو دارند.
 اگر مردم مجبور بودند برای خرید هر کالای مصرفی و حتی کالاهای بادوام به تک‌تک کارخانه‌ها یا حتی دفتر فروش یا نمایندگان مستقیم کارخانه‌ها مراجعه مستقیم می‌کردند یا شخصاً از کیفیت کالاها و شرایط توزیع اطمینان پیدا می‌کردند و همچنین برای تولیدکنندگان، شخصاً و مستقیم از هویت و نحوه استفاده مصرف‌کنندگان اطمینان پیدا کنند، خیلی شرایط سخت، پیچیده و توسعه کند می شد. 
این مشابه این است که بگوییم در تجارت می‌شود بانکدار و بازار و توزیع‌کنندگان و عمده‌فروشان و غیره را حذف یا نادیده گمارد.
بنابراین در حوزه توسعه خدمات آنلاین و کم‌کم دیجیتالی، به صلاح است که شرکت‌های واسط به نام بوم‌ها نقش استانداردسازی، امن‌سازی و سهل‌سازی عرضه خدمات را برای مصرف‌کنندگان ایفا کنند. در این حالت است که بوم‌ها اطلاعات وسیع‌تری از مصرف‌کنندگان و مشتریان در اختیار داشته و با رعایت محرمانگی و حریم خصوصی مصرف‌کنندگان و مشتریان، می‌توانند به توسعه کسب و کار و بهبود خدمات بانک‌ها و تولیدکنندگان API نیز کمک کنند.

* پیش نیاز گذر از نگاه فروش مستقیم در بانک ها و تعامل با بوم ها
پیشکسوت حوزه بانکداری الکترونیک معتقد است که جهت ارزیابی پیش نیازهای گذر از نگاه فروش مستقیم در بانک ها و افزایش تعامل با بوم ها باید به این نکته توجه داشت که از آنجایی که اکنون زمان گذر از نگاه عرضه و فروش مستقیم کالا و خدمات فرارسیده است، قطعاً برای مدیران بانکی حضور در عرصه رقابت سخت خواهد شد. 
لیکن همانند دوران ایجاد فروشگاه‌های بزرگ عرضه کالا و اهمیت به عرضه و سلیقه مشتریان، لازم است فرهنگ فروش در نظام بانکی نیز اهمیت و برنامه‌ریزی گردد. اهمیت به استاندارد نمودن سرویس‌ها، کیفیت و قیمت‌گذاری سرویس جدی‌تر شده و مشتری‌مداری واقعی نمایان گردد.

* راهکارهای افزایش تعامل بانک ها با بوم ها
فاطمی در مورد راهکارهای افزایش تعامل بانک ها با شرکت های واسطه اظهار داشت که صرفاً پرداخت هدف نیست بلکه جزیی از فرآیند اصلی بنام خرید و خدمت از اهمیت ویژه ای برخوردار است. تمام نوآوری در این حوزه ترکیب شدن در فرآیند خرید و اهمیت به ماندگار کردن علاقه مشتری به خرید آتی و تسهیل آن می‌باشد. 
بنابراین این نوآوری در بانک قابلیت تحول آفرینی را ندارد و اگر از درون کسب و کار رشد کند می‌تواند نهایت اثر بخشی رو داشته باشد. 
اگر بخواهیم بسته‌بندی محصول متناسب با ذوق و سلیقه هر مشتری در هر مکان و زمانی را انجام دهیم، به ناچار از توان یک کارخانه خارج بوده و نیازمند مجموعه‌های کوچک و چابک و بومی و محلی می‌باشیم. در این سناریو کیفیت تولید صرفاً در کارخانه کنترل و قانون‌گذاری و نظارت ساده‌ای لازم داشته و صرفاً در محل‌های توزیع و عرضه نهایی نیازمند نظارت در سطح بسته‌بندی می‌باشیم.

* بهترین مدل توسعه تعامل بانک ها و بوم ها
از نظر فاطمی، بهترین مدل توسعه بوم‌ها را باید در مدل‌های توسعه فروشگاه‌ها پیدا نمود. همان طوری که در یک فروشگاه بهترین مدل، کارمزد فروش برای فروشنده می‌باشد در اینجا هم مدل‌های مشابه اثر بخش خواهد بود. شاید مدل‌های سهامداری و ارائه انحصاری از نظر خریداران و سرویس‌گیرندگان، خیلی دلچسب نباشد.

*  آینده تعامل بانک‌ها و بوم ها
سهم عمده بازار از نظر فاطمی نه برای برندهای بزرگ و تاریخی بلکه برای بانک‌های است سرویس‌های خود را زودتر و با کیفیت مطلوب‌تر و ریسک‌پذیرتر عرضه نمایند و همچنین اطلاعات کافی و تحلیل دقیق از نیازهای مشتریان خود داشته باشند. 
سرمایه‌گذاری برای جذب و نگهداری مشتری در اهمیت و درک نیازهای مشتری است. در بیش از 90% از موارد، مشتری برای بانک و مؤسسه‌ای است که اولین پیشنهاد برای تقاضای مشتری ارائه داده باشد. پس لازم است اولاً تقاضای مشتری را زودتر از رقبا شناخته باشد و همچنین بهترین پیشنهاد متناسب با سلیقه مشتری آماده نموده باشد.

سخن پایانی
در حوزه خدمات آنلاین و دیجیتال، شرکت های واسط به نام بوم ها با در اختیار داشتن اطلاعات مصرف کنندگان می توانند به توسعه کسب و کار و بهبود خدمات بانکی کمک کنند. در چنین موقعیتی، بانک ها بایستی بتوانند از طریق استاندارد نمودن خدمات خود، از نگاه عرضه و فروش مستقیم فاصله بگیرند. از طرف دیگر، صرفاً انجام تراکنش کافی نبوده و بایستی فرآیند خرید و ماندگار کردن مشتریان به خرید آتی و تسهیل آن توجه ویژه ای داشته باشند. برای این کار لازم است که تقاضای مشتریان زودتر شناسایی شده و بهترین راهکار متناسب با آن ارائه گردد. 

منبع: ماهنامه بانکداری آینده

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا