چه تعداد واکسن برای ایمنی کشور لازم است؟

وزیر بهداشت از خرید ۱۶ میلیون دوز واکسن کرونا از معتبرترین تولیدکنندگان جهان خبر داد.

به گزارش «نبض‌بانک»؛ به نقل از روزنامه خراسان، در حالی که این روزها بحث خرید واکسن در فضای مجازی و رسانه‌ای داغ شده است دکتر سعید نمکی روز گذشته درباره تأمین واکسن کرونا از طریق کواکس اظهار کرد: سهمیه ما در کواکس از بین نرفت و به دلیل نقل و انتقال پول، این روند کمی طول کشید و خوشبختانه مشکلاتش حل شد.

ما ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن در قالب کواکس از معتبرترین تولیدکنندگان واکسن کرونا در جهان را در سهمیه خود داریم و با تأیید سازمان جهانی بهداشت طبق جدولی که این سازمان برای توزیع در همه کشورهای جهان درنظر دارد؛ برای ما نیز توزیع خواهد شد. دکتر نمکی ادامه داد: برآورد کردیم که علاوه بر این تعداد، نیاز به واکسن‌های بیشتری داریم و با کشورها و سازندگان مختلف رایزنی کرده‌ایم و از بخش خصوصی نیز خواسته‌ایم که از منابع معتبر و مورد تأیید، واکسن تهیه کنند و در دو مناقصه، تعدادی از این شرکت‌ها برنده شده‌اند و در حال مذاکره هستیم و به زودی وارد کشور خواهد شد.وزیر بهداشت تأکید کرد: البته این را بارها گفته‌ایم که واکسن کرونا محصولی نیست که بشود آن را از هر جایی تأمین کرد؛ واکسن کرونا یک فراورده بیولوژیک است که سازنده‌اش باید حتماً معتبر باشد و این واکسن باید تست‌های زیادی پاس کرده باشد و خیلی از این شرکت‌هایی که ادعای واکسن‌ سازی می‌کنند برای کووید۱۹ تا این لحظه هیچ تأییدیه‌ای دریافت نکرده‌اند. وزیر بهداشت با تاکید بر این که از مطمئن‌ترین منابع واکسن کرونا می‌خریم گفت: به‌رغم همه فشارهایی که از سوی جهان به ما وارد می‌شود و تنگناهایی که ایجاد کرده‌اند، از بهترین و مطمئن‌ترین منابع تولید واکسن دنیا، واکسن می‌خریم؛ البته هیچ جای دنیا قرار نیست با شتابزدگی تزریق کنند و اگر در برخی نقاط واکسن کرونا با شتابزدگی تزریق می‌شود نیز عالمانه نیست.

دکتر محرز: واکسن به این زودی‌ها نمی‌رسد و باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم

برای پیگیری بیشتر این موضوع سراغ دکتر مینو محرز عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا رفتیم. مینو محرز در گفت‌وگوی کوتاهی با خراسان می‌گوید: خرید واکسن کرونا به این معنی نیست که همین الان واکسن ما آماده است. ما واکسن را سفارش داده ایم و باید برای ما ساخته شود. به این زودی‌ها قرار نیست واکسن به دست مان برسد. وی ادامه می‌دهد: این را که واکسن از کدام شرکت خریداری شده نمی‌دانم اما در همه جای دنیا وضع به این شکل است که اول پول را می‌پردازند و در نوبت دریافت واکسن قرار می‌گیرند. مخصوصا اگر ما واکسن فایزر را خریده باشیم چندین کشور مثل آمریکا و کانادا و کشورهای اروپایی زودتر از ما سفارش داده‌اند ولی هنوز این واکسن به طور کامل به دست شان نرسیده است. پس نمی توان زمان دقیقی برای آن پیش بینی کرد یا لااقل من نمی‌دانم. همچنان باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم.

چه تعداد واکسن برای ایمنی کشور لازم است؟

مینو محرز در پاسخ به این سوال که برای ایمنی مردم کشورمان به چه تعداد واکسن نیاز داریم هم می‌گوید: باید بررسی کنیم که تمام کادر درمان و کسانی که در بیمارستان‌ها کار می‌کنند واکسینه شوند. در مرحله بعدی افرادی که بیماری احتمالا در آن‌ها شدیدتر خواهد بود مثل سالمندان و افرادی با بیماری‌های زمینه‌ای مثل دیابت و فشار خون و شیمی درمانی در اولویت دریافت واکسن هستند. این همان روشی است که کشورهای دیگر در پیش گرفتند. هنوز نمی‌توان گفت که چه تعداد واکسن برای ایمنی کشور ما لازم است چون باید افراد با ریسک بالای کرونایی و افراد مرتبط با بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مشخص شوند.

به خرید واکسن خارجی نیاز داریم

مینو محرز همچنین درباره مراحل تهیه واکسن ایرانی می‌گوید: این واکسن در یکی از شرکت‌های بزرگ ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) تهیه شده و تاییدیه کمیته اخلاق وزارت بهداشت را گرفته است. واکسن کرونای ایرانی از شنبه هفته آینده در مرحله اول به تعداد 56 نفر تزریق می‌شود که این‌ها باید دو نوبت واکسن دریافت کنند. اگر در این مرحله تایید شود در مرحله بعدی هم باید روی چندین نفر دیگر تست شود. به طور کلی فرایند تولید واکسن، کاری زمان بر است و تا آن موقع نیاز داریم که تعدادی واکسن خارجی خریداری شود تا جان افراد دارای اولویت در خطر نباشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا