منافع فناوری های مالی فین تک برای بانک ها

فین تک ها یا شرکت های نوپای فناوری مالی شامل موج جدیدی از شرکت هایی هستند که روش های متداول پرداخت، ارسال پول، استقراض، وام دهی و سرمایه گذاری را تغییر می دهند تا کاربران بتوانند در بستری امن، کلیه خدمات مالی خود را با سرعت بالا و هزینه کمتر انجام دهند. از این رو، در مقاله حاضر هدف این است که دلیل روی آوردن بانک ها به همکاری با فین تک پرداخته و همچنین مشخص شود این تعامل چه ویژگی هایی دارد.

* گرایش بانک ها به همکاری با فین تک ها در عصر تکنولوژی

به گزارش «نبض‌بانک»؛  صنعت بانکداری جهانی متاثر از انقلاب های گوناگون دیجیتال، در حال تحولات اساسی در طول تاریخ هستند. عصر نوین این صنعت، مدل های کسب و کار سنتی و نهادهای موجود را به چالش های بنیادین می کشاند. 
فشارهای فناوری و کشش تقاضا مانند تقاضا برای استفاده از دستگاه های کارتخوان و تمایل کاربران به حفظ حریم خصوصی داده ها، مدل فکری و الگوهای رفتاری مشتریان را تغییر داده است. 
علاوه بر این، تحول دیجیتال بر اداره امور فناوری اطلاعات و استراتژی فناوری اطلاعات بانک ها تاثیر گذاشته و فرآیندها و حتی کل مدل کسب و کار بانک را دگرگون ساخته است. از این رو، بانک ها چاره ای جز واکنش به این تحولات از طریق همکاری با فین تک ها ندارند.

* ویژگی های فین تک ها در حوزه بانکداری
فین تک ها به عنوان شرکت های نوپای فناوری مالی، به سرعت مترصد پاسخ به نیازهای نوظهور مشتریان و حتی خلق نیازهای جدید در مشتریان هستند. 
فین تک ها معمولاً استارت آپ ها و شرکت های نوپایی هستند که به کمک فناوری های جدید و با استفاده از اینترنت، کلیه خدمات و مسائل مربوط به حوزه های مالی را در عین حفظ امنیت و کیفیت خدمات، با سرعت و شفافیت بیشتر و هزینه کمتر انجام می دهند. 
با توجه به پیشرفت های شتابان فین تک، بانک ها برای اینکه سهم بازار خود را حفظ کرده، گسترش داده و حتی بقا پیدا کنند و همچنان به عنوان یک بازیگر محوری در اکوسیستم مالی به فعالیت ادامه دهند، باید خود را با سرعت نوآوری منطبق سازند؛ زیرا گفته می شود فین تک ها با سرعت بالاتری در حال رشد هستند، درآمد بیشتری ایجاد می کنند و احتمال موفقیت دائمی افزون تری دارند.

* توسعه فناوری مالی در صنعت بانکداری با فین تک ها
در صنعت بانکداری، نوآوری به ویژه نوآوری فناوری اطلاعات می تواند یک تمایز دهنده اصلی در برابر رقبا و عاملی مهم برای پایداری مالی تلقی شود؛ مزیت رقابتی که به صورت کامل در اختیار فین تک هاست. 
متخصصان امور بانکی دریافته اند که بانک ها با چالش های بسیاری از جمله تمرکز کوتاه مدت و ناتوانی در نوآوری روبرو هستند که این مسائل، چرخه نوآوری و زمان ورود به بازار را طولانی می کند.
بانک ها تا حدودی به مسائل خود واقف شده اند و به دنبال موفقیت بلند مدت کسب و کار خود هستند. جهت دستیابی به این رویکرد، غلبه بر مشکلات داخلی مذکور (تمرکز بر پیشرفت های موقتی) و ایجاد رقابتی با مساعدت نوآوری های بیرونی و همکاری با ارگان ها و موسسات خارجی بسیار اساسی است.  

* پیشران های تحولات بانک ها در تعامل با فین تک ها
بر اساس مطالعات صورت گرفته، چهار موضوع آینده صنعت بانکداری را متحول ساخته و پیشران هایی برای تغییر این صنعت به حساب می آیند: 
– پیامدهای بحران مالی؛
– تغییر رفتار مشتریان بانکی؛
– سرعت انتشار راه حال های نوآورانه فناوری اطلاعات؛
– ظهور غیر بانکی ها.

در يک نظرسنجی از مديران خدمات مالی، 80 درصد از شرکت کنندگان اظهار کردند که همکاری با شرکت های نوپا، ايده های جديدی را در مشاغل آنها ايجاد می کند. 
خود ارزيابی بانک ها و فین تک ها نشان می دهد همخوانی جالب توجهی میان نقاط ضعف بانک ها و نقاط قوت بانک ها و برعکس وجود دارد و به نوعی ريسک های يکديگر را پوشش می دهند. لذا منطقی به نظر می رسد که بانک ها، پتانسیل نوآوری فین تک ها را که از طريق قالب های تملیک، ائتلاف، پرورش انکوباتوری و سرمايه گذاری مشترک منتقل می شود، بررسی و ارزشیابی کنند. 
با اين نگاه، فین تک منبع اختلال و عاملی بنیان برافکن نیست، بلکه به عنوان فرصتی برای همکاری و تقويت نوآوری ديده می شود. عامل اصلی موفقیت در همکاری بانک و فین تک، صیانت از ويژگی های نوآورانه فین تک، سوق دادن ذهنیت های تیم همکاری به سوی ايده های جديد و به کارگیری ظرفیت های بانکی مثل دانش، فرآيندهای رسمی و دارايی ها است.

سخن پایانی
با مطالعه مقاله حاضر مشخص شد که بانک ها به دنبال فشارهای تکنولوژی، افزایش تقاضا برای ابزارهای جدید و همچنین تغییر مدل های کسب و کاری کنونی، گرایش بالایی جهت توسعه زیرساخت های فناوری اطلاعات در خدمات بانکی و پرداخت از طریق همکاری با فین تک ها دارند. چرا که فین تک ها با سرعت بالاتری در حال رشد هستند، درآمد بیشتری ایجاد می کنند و احتمال موفقیت دائمی افزون تری دارند. فین تک ها می توانند با استفاده از فناوری های جدید، خدمات حوزه مالی را بهبود بخشیده و ایمن کنند تا کاربران بتوانند در فضای آنلاین و امن از ویژگی های این تعامل بهره مند شوند. 

نویسنده: سعیده فتحی مغانلو
منبع: www.magiran.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا