مزرعه استخراج رمزارز در ایران; شرایط و نحوه‌ی دریافت مجوز راه‌اندازی

https://nabzebank.com/wp-content/uploads/2020/12/1286567_604.jpg

در این مقاله به بررسی دستورالعمل‌های صادر شده پیرامون صنعت رمزارز و نحوه‌ی اخذ مجوز برای شروع کار توضیح داده شده است.

به گزارش «نبض‌بانک»؛  تا چند سال قبل استخراج بیت‌کوین و سایر رمزارزها یک فعالیت غیرقانونی و قاچاق محسوب می‌شد، با این حال از سال ۱۳۹۸ استخراج رمزارز و تاسیس فارم‌های ماینینگ در کشور مجاز شد و افرادی که طبق دستورالعمل‌های ارائه شده حائز شرایط دریافت مجوز ماینینگ باشند، می‌توانند برای صدور پروانه‌ی بهره‌برداری ماینینگ اقدام کنند.

اطلاعیه وزارت صمت

طبق اطلاعیه وزارت صنعت، معدن و تجارت(صمت) دریافت درخواست‌های صدور مجوز از طریق سایت سامانه خدمات صمت به نام «بهین‌یاب» انجام می‌شود و صدور مجوز از طریق سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌ها پی‌گیری خواهد شد.

کلیه دارندگان دستگاه‌های استخراج رمزارز مکلف‌اند مشخصات هویتی خود را به همراه تعداد و نوع دستگاه‌هایی که در مالکیت آنها می‌باشد در سامانه بهین‌یاب ثبت کرده و مطابق برگه‌ی فرم موجود در این سامانه و حسب مورد از طریق درگاه پرداخت اینترنتی تعبیه شده، نسبت به پرداخت کلیه حقوق و عوارض دولتی اقدام نمایند.

میزان برق مصرفی مهم است

طبق این اطلاعیه، صدور جواز تأسیس و بهره‌برداری برای متقاضیانی که جمع توان برق مصرفی تجهیزات استخراج رمزارز آنها بیش از ۲۵۰ کیلووات‌(ولت‌ـ آمپر) ‌می‌باشد، امکان پذیر بوده استقرار واحد استخراج‌کننده رمزارز دارای کاربری صنعتی و مشمول ضوابط استقرار واحدهای صنعتی است؛ راه‌اندازی فارم استخراج رمزارز صرفاً در شهرک‌ها و نواحی صنعتی مصوب و یا مناطق آزاد تجاری-صنعتی، ویژه اقتصادی و نیروگاه‌ها امکان‌پذیر می‌باشد.

یک نکته‌ی مهم: صدور پروانه‌ی بهره‌برداری برای متقاضیانی که جمع توان برق مصرفی تجهیزات استخراج رمزارز آنها کمتر از ۲۵۰ کیلووات باشد، ممنوع است.

هر ماینر باتوجه به مدل و مشخصات، توان مصرفی متفاوت دارد. به‌عنوان مثال دستگاه انت‌ماینر اس ۹ که یکی از اسیک‌های قدیمی بازار به شمار می‌آید، تقریباً ۱۳۵۰ وات مصرف برق دارد، که یک تولید‌کننده ارز دیجیتال برای آنکه بتواند فعالیت خود را شروع کند باید نزدیک به ۱۸۵ دستگاه اس۹ خریداری کند؛ اما در مدل‌های جدیدتر مانند دستگاه اس ۱۷ که مصرف برقی برابر با ۱۹۷۵ وات دارد، با حدود ۱۲۶ دستگاه ماینر می‌توان سراغ استخراج رمزارزها قانونی رفت.

محدودیت در استقرار مزارع ماینینگ شامل ۱۲۰ کیلومتری شهر تهران، ۵۰ کیلومتری شهر اصفهان و ۳۰  کیلومتری مراکز سایر استان‌ها نیست.

علاوه بر این، بر اساس مصوبه هیأت وزیران استفاده از ارزهای دیجیتال با قبول مسئولیت خطرپذیری‌(ریسک) از سوی سرمایه‌گذار صورت می‌پذیرد و استفاده از آن در مبادلات داخل کشور مجاز نیست.

راهنمای قدم به قدم ثبت درخواست مجوز راه‌اندازی فارم استخراج رمزارز

در مرحله‌ی اول باید به وب‌سایت بهین‌باب مراجعه کرده و گزینه‌ی «صدور جواز تاسیس رمزارز» را انتخاب کنید. در مرحله‌ی بعد با وارد کردن نام کاربری و رمزارز عبور(که باید با ثبت‌نام در سایت دریافت کنید) به بخش دیگری رفته و اطلاعات خواسته شده را وارد می‌کنید.

بر روی گزینه‌ی مورد نظر کلیک کنید

در مرحله‌ی بعد، متقاضی باید مشخصات عمومی ارائه شود؛ مشخصاتی از قبیل مشخصات زمین، هزینه تقریبی سالانه نفت، گاز، برق و آب را اعلام کند.

ارائه‌ی اطلاعات خواسته شده

بخش بعدی مربوط به مشخصات سرمایه‌گذاری است. در این بخش باید نام دستگاه، تعداد مورد نیاز، قیمت هر دستگاه و حقوق گمرکی درج شود.

گام آخر نیز مربوط به نحوه‌ی اجرا می‌باشد. در این مرحله پیش‌بینی مدت اجرای طرح آمده است که متقاضی به‌صورت تقریبی باید اعلام کند.

دستورالعمل‌های دریافت مجوز استخراج رمزارز و صدور پروانه‌ی بهره‌برداری

در راستای اجرای بند ۲ مصوبه هیئت محترم وزیران به شماره ۹۴۰۵۵/ت ۹۹۶۵۵هـ درخصوص صدور مجوز برای فعالیت در حوزه استخراج رمزارز، ضوابط و شرایط دریافت مجوز ماینینگ و صدور پروانه‌ی بهره‌برداری ماینینگ مشخص شد.

در این دستورالعمل بر مواردی همچون ضرورت رعایت قوانین و مقررات مربوط به احداث و بهره‌برداری از واحدهای استخراج کننده رمزارز توسط دریافت کنندگان جوازهای تاسیس و پروانه‌ی بهره‌برداری، دریافت مجوز ماینینگ و صدور پروانه‌ی بهره‌برداری ماینینگ برای اشخاص حقیقی و حقوقی، الکترونیکی بودن فرآیندها، لزوم داشتن و فعال بودن شناسه‌ی کسب و کار برای یکپارچه سازی اطلاعات و خدمات تاکید شده است.

دریافت مجوز ماینینگ:

جواز تاسیس برای ایجاد ظرفیت‌های جدید و توسعه‌ی فعالیت در زمینه استخراج رمزارز صادر می‌شود. اطلاعات درج شده در جواز تاسیس بر اساس فرم‌های سامانه شامل شناسه‌ی کسب و کار، شماره و تاریخ ثبت دبیرخانه، گواهی امضا دفترخانه، شرایط مربوط به مجوز استخراج بیت‌کوین، نام و شناسه‌ی شخص حقیقی یا شخص حقوقی دارنده‌ی جواز،  فهرست فعالیت‌ها، پیش‌بینی سرمایه‌گذاری، اشتغال، ظرفیت، ارزش دستگاه‌ها، تعیین مدت اجرای طرح و دوره‌ی گزارش پیشرفت پروژه است.

دریافت مجوز ماینینگ به نام متقاضیان، با رعایت ضوابط این دستورالعمل و قوانین و مقررات مربوط مجاز می‌باشد، با این حال صدور جواز تاسیس به نام چند شخص حقیقی و یا چند شخص حقوقی مجاز نیست و متقاضیان صدور جواز تاسیس در این زمینه می‌توانند در قالب ثبت شرکت اقدام به درخواست مجوز نمایند.

اعتبار مجوز ماینینگ :

طبق ماده‌ی ۴ این دستورالعمل، اعتبار مجوز ماینینگ صادر شده ۶ ماه بوده و با ارائه‌ی گزارش پیشرفت فیزیکی طرح و تایید آن توسط سازمان برای دوره‌ای دیگر قابل تمدید است. تمدیدهای بعدی نیز منوط به ارائه گزارش پیشرفت کار می‌باشد.

صدور پروانه‌ی بهره‌برداری:

پس از اتمام مراحل احداث و راه‌اندازی فارم، بازدید و ظرفیت‌سنجی توسط سازمان صمت انجام و در صورت رعایت شرایط مندرج در جواز تاسیس‌، پروانه‌ی بهره‌برداری حسب مورد برای شخص حقوقی یا حقیقی صادر می‌شود.

تامین برق فارم استخراج رمزارز

در حال حاضر طبق دستورالعمل‌های ارائه شده، فرآیند تامین قانونی برق ماینرها به یکی از دو روش ذیل امکان‌پذیر است:

  • اتصال به شبکه‌ی تامین برق کشور و خرید انرژی مورد نیاز فعالیت دستگاه‌های استخراج رمزارز
  • تامین برق مورد نیاز با ایجاد ظرفیت‌های جدید

اتصال به شبکه‌ی تامین برق کشور

برای اتصال به شبکه‌ی سراسری کشور و خرید برق مورد نیاز باید به شرح ذیل عمل کرد:

ارائه‌ی انشعاب ۳۰ تا ۲۵۰ کیلوواتی از طریق نصب پست برق فشار متوسط، که هزینه‌ی نصب و راه اندازی آن بر عهده‌ی خود مشتری خواهد بود.

انشعاب با برق یک مگاوات به بالا از طریق فیدر اختصاصی واگذار میگردد.

تغییر کاربری این فیدرها فقط با دریافت مجوز یا ابطال مجوز فعلی ماینینگ و دریافت مجوز جدید امکان‌پذیر می‌باشد.

در تمامی مراحل، شرکت برق باید تجهیزات کنترل هوشمند میزان مصرف نصب کند(فرآیندی که هزینه‌ی آن برعهده‌ی مشتری است).

از متقاضی هزینه‌ای برای ارائه انشعاب با عنوان هزینه عمومی دریافت نمی‌شود‌، و به همین ترتیب در صورت جمع‌آوری انشعاب هزینه‌ای برعهده‌ی مشتری نخواهد بود.

تامین برق مورد نیاز با ایجاد ظرفیت‌های جدید

در این روش متقاضی راه‌اندازی فارم استخراج رمزارز می‌تواند با نصب و راه‌اندازی تجهیزات لازم و ایجاد ظرفیت جدید تولید برق، انرژی مورد نیاز خود را تامین کند. برای دریافت مجوز جهت خودکفایی تامین برق چهار تبصره ارائه شده است که به شرح ذیل می‌باشند:

چه برق تولیدی توسط سرمایه‌گذار به شبکه‌ی ملی برق متصل شده یا خیر، تمام مراحل نصب تجهیزات و تولید انرژی طبق قوانین و مقررات وزارت نیرو باید صورت بگیرد.

اتصال به شبکه‌ی ملی برق و واگذاری برق پشتیبان برای فارم‌هایی که برق خود را از نیروگاه حرارتی تازه تاسیس می‌گیرند، ممنوع می‌باشد.

در صورت درخواست متقاضی، شرکت‌های برق منطقه‌ای مجازاند بدون دریافت هزینه‌ی عمومی انشعاب، به فارم‌هایی که برق مورد نظر خود را از طریق منابع پاک و سازگار با محیط زیست مانند سلول‌های خورشیدی تامین می‌کنند‌، برق پشتیبان واگذار کنند.

فارم‌هایی که انرژی مورد نیاز خود را به وسیله‌ی تولید برق تامین می‌کنند، طبق مقررات وزارت نیرو در صورتی که مازاد برق مصرفی خود را به شبکه‌ی ملی وارد کنند، در مواقعی که با کسری تولید برق مواجه شدند می‌توانند به همان میزان از شبکه برق دریافت کنند(به عبارتی می‌توان با ارائه‌ی مازاد برق به شبکه‌ی ملی، آن را برای زمانی که کمبود انرژی وجود دارد، ذخیره کرد).

تعرفه‌ی برق مصرفی برای صنعت استخراج رمزارز

طبق گزارشات پیشین تیم کوینیت، تعرفه برق ماینینگ معادل متوسط نرخ برق صادراتی خواهد بود و ماینرها باید به ازای هر کیلووات ساعت برق، ۹۶۵ تومان پرداخت کنند.

این نرخ در ۸ ماه غیر گرم سال معادل نصف متوسط نرخ برق صادراتی یعنی ۴۸۰ تومان خواهد بود و در ۴ ماه گرم سال یعنی از خرداد تا شهریور، دو برابر متوسط قیمت صادراتی برق محاسبه می‌شود.

همچنین اعلام شده که استفاده از برق برای استخراج رمزارز ۳۰۰ ساعت در طول سال(ساعت اوج بار) ممنوع خواهد بود. ساعات مورد نظر از قبل توسط وزارت نیرو ابلاغ خواهد شد.

در این بین تغییرات ارزی نیز در نظر گرفته شده است. طبق تبصره‌ی دو دستورالعمل ارائه شده در رابطه با تعرفه‌ی برق مصرفی برای استخراج رمزارز، چنانچه به دلیل نوسانات ارزی یا تغییر ترکیب صادرات برق متوسط قیمت برق صادراتی بیش از ۱۰ درصد کاهش یا افزایش یابد، شرکت توانیر موظف است پیشنهاد اصلاحیه‌ی خود را به وزارت نیرو ارائه دهد.

منبع: کوینیت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا