کاهش فرآیند شروع کسب و کار مطابق تعریف بانک جهانی/ مردم به شدت درگیر اخذ مجوزها هستند

رئیس مرکز ملی مطالعات و پایش بهبود فضای محیط کسب و کار با تاکید بر اینکه فرآیند شروع کسب و کار بر اساس آن چیزی که بانک جهانی مطرح می کرد و نیاز به هیچ مجوزی نداشت، در ایران ۷۲,۵ روز طول می کشید، گفت: میانگین این فرآیند در ۵ شهر به سه روز تقلیل پیدا کرده است.

کاهش فرآیند شروع کسب و کار مطابق تعریف بانک جهانی/ مردم به شدت درگیر اخذ مجوزها هستند

به گزارش خبرگزاری فارس، علی فیروزی رئیس مرکز ملی مطالعات و پایش بهبود فضای محیط کسب و کار وزارت اقتصاد و دارایی در برنامه «رهیافت» رادیو اقتصاد گفت: در حال حاضر میانگین فرآیند شروع کسب و کار در تهران، مشهد، شیراز، تبریز و اصفهان از ۷۲,۵ روز به ۳ روز تقلیل پیدا کرده است.

 فیروزی افزود: فرآیند شروع کسب و کار از نظر بانک جهانی شامل ثبت شرکت، دریافت کد اقتصادی، دریافت گواهی مالیات بر ارزش افزوده، ثبت روزنامه رسمی، انتشار روزنامه رسمی و کثیرالانتشار، دریافت کد کارگاهی تامین اجتماعی و در نهایت دریافت دفاتر پلمپ شده حسابداری شرکت هاست.

وی با تاکید بر اینکه این فرآیند بر اساس آن چیزی که بانک جهانی مطرح می کرد در ایران ۷۲,۵ روز طول می کشید، اظهار داشت:  با توجه به اقدامات و تلاش های صورت گرفته در حال حاضر میانگین فرآیند شروع کسب و کار در تهران، مشهد، شیراز، تبریز و اصفهان به سه روز تقلیل پیدا کرده است. 

رئیس مرکز ملی مطالعات و پایش بهبود فضای محیط کسب و کار اضافه کرد: بانک جهانی در رابطه با ثبت شرکتی صحبت می کند که دارای مسئولیت محدود و نیاز به هیچ مجوزی ندارد و همینطور در شهر تهران مستقر بوده و تمامی اعضای آن حقیقی و ایرانی هستند.

فیروزی ضمن اشاره به اینکه ۲۲ نوع شرکت در کشور برای فعالیت نیاز به مجوز دارند، اظهارداشت: در گام های بعدی به سمت این نوع شرکت ها خواهیم رفت.

وی با تاکید بر اینکه بحث مجوزها باید در کشور خیلی جدی گرفته شود، گفت: مردم امروز در بحث اخذ مجوزها بسیار درگیر هستند. مردم برای دریافت یک مجوز کسب و کار باید ماه ها و سال ها دوندگی کنند.متاسفانه کشور مجوز محور شده و مردم بابت هرچیزی باید به دنبال مجوز باشند.

رئیس مرکز ملی مطالعات و پایش بهبود فضای محیط کسب و کار با اشاره به اینکه در حال حاضر روند شروع کسب و کار در ایران یک روند مناسبی است، تاکید کرد: امید می رود اتفاقات خیلی خوبی در پنجره واحد فیزیکی کسب و کار در کشور بیفتد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا