درآمد‌های مالیاتی در لایحه بودجه ۱۴۰۰ محقق می‌شود؟

 درباره تحقق درآمد‌های مالیاتی در لایحه بودجه ۱۴۰۰ اظهار کرد: افزایش درآمد‌های مالیاتی در لایحه بودجه ۱۴۰۰ ناشی از افزایش نرخ تورم  است. منابع اصلی بودجه از سه بخش نفت، اوراق مالی و مالیات تشکیل شده است. در بودجه پیشنهادی دولت حدود ۸۴۱ هزار میلیارد تومان به منابع عمومی دولت، رقمی حدود ۲۴۷ هزار میلیارد تومان به مالیات اختصاص پیدا کرده است و اگر پایه‌های مالیاتی افزایش پیدا کند، میزان درآمد دولت هم افزایش پیدا می‌کند.

به گزارش «نبض‌بانک»؛

او ادامه داد: درآمد‌های مالیاتی شامل دریافت مالیات از کارمندان و تولیدکنندگان می شود و نقصی که وجود دارد، عدم افزایش پایه‌های مالیاتی است. انتظار می‌رود که مجلس حتماً به این موضوع مهم ورود پیدا کند و اصلاح پایه‌های مالیاتی را مد نظر قرار دهد.

این کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: در بودجه سال ۹۹ پیش بینی دولت از درآمد‌های مالیاتی ۱۷۵ هزار میلیارد تومان بود که با توجه به تداوم تحریم‌های نفتی، رقم درآمد‌های دولت از محل مالیات تا ۷۲ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد.

او گفت: در واقع به نظر می‌رسد ساختار بودجه نسبت به سال‌های قبل متفاوت نبوده و افزایش پایه‌های مالیاتی انجام نشده است. نبود تشکیل پایه‌های مالیاتی جدید منجر به نابرابری در بحث عدالت اجتماعی و اقتصادی می شود.

او بیان کرد: البته نگرانی در خصوص کسب ۲۴۷ هزار میلیارد تومان مالیات از طرف دولت وجود ندارد، زیرا با افزایش نرخ تورم و همچنین افزایش قیمت کالاها به همان میزان ارزش افزوده ایجاد و مالیاتی که برای درآمدها در نظر گرفته می شود، ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش پیدا می کند.

ترابی فر ادامه داد: افزایش درآمد‌های مالیاتی از ۱۹۵ هزار میلیارد تومان به ۲۴۷ هزار میلیارد تومان، بیشتر ناشی از افزایش نرخ تورم است که دولت هم آن را خوش بینانه در نظر گرفته است.

او افزود:مالیات بر اشخاص حقوقی یا همان مالیات بر شرکت‌ها در لایحه بودجه ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل ۳۲.۸ درصد افزایش پیدا کرده است که می‌تواند آن را به عنوان نقطه قوت در نظر گرفت؛ سهم مالیات شرکت‌ها به کل درآمد‌های مالیاتی در لایحه بودجه امسال ۲۳.۷۶ درصد در نظر گرفته شده است. مطابق قانون مالیات‌های مستقیم نرخ مالیات شرکت‌ها ۲۵ درصد است.

این تحلیلگرمسائل اقتصادی گفت: نکته قابل بحث در بودجه سال آینده این است که از ۸۴۱ هزار میلیارد تومان منابع عمومی دولت، رقمی حدود ۲۴۷ هزار میلیارد تومان از محل مالیات است و اگر بتوانیم پایه‌های مالیاتی را افزایش دهیم رقم درآمدی دولت هم افزایش پیدا می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا