رزم حسینی : ۹۰ درصد تسهیلات بانکی در انحصار ۱۰ درصد جامعه

وزیر صمت گفت: ٩٠ درصد تسهیلات پرداخت شده در نظام بانکی به ١٠درصد افراد جامعه داده شده است.

 

به گزارش «نبض‌بانک»؛ علیرضا رزم حسینی وزیر صنعت، معدن و تجارت در همایش بین‌المللی مدیریت صنعتی اظهار کرد: کسانی که کارگزاران نظام هستند چه نگاهی باید برای پیشرفت و آبادانی کشور داشته باشند؟  اگر  ارزیابی  درباره کشورها  داشته باشیم  و آنها را از نظر  اقتصادی و فرهنگی بررسی کنیم،   به چه شاخص‌هایی توجه می‌کنیم؟ خواهیم دید که جایگاه ایران در میان شاخص‌هاچگونه بوده و اگر نتوانستیم در حد و اندازه کشور‌ی مانند ایران  به جایگاه مناسبی دست یابیم شاید به نوع نگاه مدیران برمی‌گردد که باید تحولی صورت گیرد.

او ادامه داد: اگر امروز بخواهیم بقا خود و کشور را داشته باشیم باید به قدرت اقتصادی تبدیل شویم. امروز امنیت ملی ما در گرو قدرت اقتصای ماست.

 

وزیر صمت با اشاره به شاخصه‌های قدرت اقتصادی گفت: اول باید به نرخ تورم توجه کنیم و دوم رشد تولید سرانه کشور را در نظر بگیریم. وقتی میزان واردات مان بیش از هزار میلیارد  دلار است، اما میزان ارزش افزوده صادراتی ما بین ٢٠٠ تا ٢۵٠ دلار است باید این موضوع بررسی شود.

او تصریح کرد: توزیع عادلانه  درآمد یا ثروت بین جامعه به این مفهوم است که  نباید تنها در بخش پول بررسی کنیم، بلکه به فرصت‌های مساوی برای بخش ثروت و کارآفرینی هم باید توجه شود. 

رزم حسینی ادامه داد: وقتی تسهیلات پرداخت شده در نظام بانکی ما از ٩۴٧ هزار میلیارد دلار در سال گذشته سهم بنگاه‌های کوچک و اشتغال خرد کمتر از شش درصد است و اینکه ٩٠ درصد تسهیلات به ١٠ درصد افراد جامعه داده شده به این معناست که توزیع عادلانه ثروت انجام نشده و فرصت‌های مساوی برای همگان فراهم نشده است. مانند دسترسی به نظام‌های آموزشی و بهداشتی شاخص‌های امید به زندگی میزان تولیدات فرهنگی و تامین اجتماعی و بازنشستگانی که از کار طولانی بازنشسته شدند وضعیت تامین زندگی‌شان به چه صورت است.

وزیر صمت تاکید کرد: زیرساخت‌های هر کشور اعم از راه آهن و شبکه‌های حمل و نقلی که هر کشوری  به آن نیازمند است،  چگونه است؟ ۱۰ها شرکت در دنیا هستند که به اندازه چندین کشور تولید ثروت می‌کنند. وقتی زنجیره تامین نهاده‌های دامی وابسته به خارج از کشور است، امنیت غذایی هم می‌تواند یکی از شاخص‌های مهم باشد.

رزم حسینی گفت: اگر ۱۶۰ کشور را بررسی کنیم بالغ بر ١۵٠ کشور تورم آن‌ها زیر ٨درصد است. ما از ذخیره‌ای که در سرمایه اجتماعی است حداکثر استفاده را نمی‌کنیم. روستاهای کمی را می‌بینید که زیرساخت‌ مناسب نداشته باشند، اما چرا اقتصاد خانواده‌ها تقویت نشده، صنعت فرش کشور  چرا شکوفا نشده است؟

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا