علی‌رغم آغاز روند صعودی بیت کوین; چرا رمزارزهای ثانویه از آن پیروی نمی‌کنند؟

رمزارز بیت کوین طی چند روز گذشته با افزایش قیمت چشم‌گیر و رکورد‌های جدید روبرو شده است، با این حال تغییرات چندانی در بازار رمزارزهای ثانویه رخ نداد و شاهد پیروی از این روند افزایشی نبودیم

به گزارش «نبض‌بانک»؛ طی چند روز گذشته رمزارز بیت کوین یک روند صعودی قدرتمند را آغاز نموده و توانست رکورد‌های تازه‌ای را به ثبت برساند، با این حال، رمزارز اتریوم که غالباً یک همبستگی نسبی با بیت کوین دارد، از این روند صعودی بی‌نصیب مانده و نتوانسته انتظارات را برآورده کند. این عدم هماهنگی برای سایر رمزارزهای ثانویه نیز صادق است، درحالیکه تا پیش از این با آغاز یک روند صعودی قدرتمند در بازار بیت کوین، سایر رمزارزهای ثانویه موجود در بازار نیز از آن تبعیت می‌کردند.

به نظر می‌رسد که اینبار بیت کوین توانسته با قدرت بازار رمزارزهای ثانویه را به زانو درآمده و عملکرد بسیار خیره‌کننده‌ای از خود برجای بگذارد. به لطف افزایش ناگهانی فشار فروش بر روی بازار ریپل، بیت کوین توانسته برای اولین بار طی یک سال گذشته تسلط خود بر بازار رمزارز را افزایش داده و از مرز ۷۰ درصد عبور کند.

تفاوت روند صعودی بازار بیت کوین با رویدادهای افزایش قیمت در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ این است که اینبار بیت کوین وارد فاز کشف قیمت شده است.

به بیان ساده، فاز کشف قیمت زمانی رخ می‌دهد که قیمت و ارزش یک دارایی از رکورد‌های پیشین خود عبور کرده و به دنبال ثبت یک قلمرو ثبت نشده‌ی تازه است. زمانی که بیت کوین وارد فاز کشف قیمت می‌شود، بازار رمزارزهای ثانویه به حالت رکود درآمده و تغییرات ارزش به ثبات می‌رسد، زیرا بیت کوین حجم بالایی از نقدینگی بازار رمزارزهای ثانویه و سرمایه‌های تازه وارد را به سمت خود جذب می‌کند.

بازار رمزارزهای ثانویه دچار تردید است

علاوه بر این، زمانی که روند صعودی بیت کوین با قدرت آغاز می‌شود، مستعد سقوط ناگهانی و عقب‌گرد‌های کوتاه مدت می‌باشد. یکی از مشکلات عمده‌ی بازار رمزارزهای ثانویه این است که در زمان جهش قیمت بیت کوین، رمزارزهای ثانویه از این روند صعودی عقب مانده و پس از اصلاح قیمت و کاهش ارزش نسبی BTC، آن‌ها با روند نزولی همراه شده و اصلاح قیمت را تجربه می‌کنند. به عبارتی، رمزارزها‌ی ثانویه توانایی تحمل روند صعودی بیت کوین را ندارند، درحالیکه روند نزولی آن را به طور کامل دریافت کرده و از آن تبعیت می‌کنند.

در این بین افزایش ارزش اتریوم در برابر بیت کوین بسیار هائز اهمیت است، زیرا بازار رمزارزهای ثانویه نیازمند چنین روند صعودی می‌باشد. قطعاً وقوع چنین رویدادی باعث آغاز فصل رمزارزهای ثانویه و تغییرات چشم‌گیر در بازار خواهد شد.

نمودار ۲۴ ساعته‌ی تغییر ارزش بیت کوین در مقابل جفت‌های مبادلاتی دیگر، عدم همبستگی مشهود است

با این حال، هم اکنون وضعیت اتریوم در مقابل بیت کوین چنگی به دل نمی‌زند و این رمزارز ثانویه عملکرد بسیار ضعیفی از خود نشان می‌دهد. جفت مبادلاتی اتریوم به بیت کوین(ETH/BTC) در اغلب بازه‌های زمانی بلند مدت از جمله نمودار تغییرات ارزش روزانه، همچنان هیچ نشانه‌ای از شکست و جهش ارزش از خود نشان نمی‌دهد.

بر همین اساس، سناریوی ایده‌آل برای بازار رمزارزها‌ی ثانویه این است که جفت مبادلاتی فوق‌الذکر به کمینه‌ی ارزش رسیده و در آن نقطه شاهد شکست همبستگی و افزایش قیمت اتریوم جهت شکل‌گیری یک حرکت جدید باشیم.

آقای مایکل ون‌دو پوپه(Michael van de Poppe) تحلیلگر مطرح در بازار رمزارز اخیراً اعلام نموده که «به دلیل پویایی بازار، مبادله‌گران از خرید و سرمایه‌گذاری در بازار رمزارزهای ثانویه هراس دارند». وی همچنین در تازه‌ترین تحلیل تکنیکال خود تاکید کرد که جفت مبادلاتی اتریوم به بیت کوین(ETH/BTC) همچنان نشانه‌هایی از ضعف از خود نشان می‌دهد.

بازار رمزارزهای ثانویه چه وقت جذاب خواهد شد؟

در حال حاضر در جامعه‌ی رمزارزی یک استدلال قوی وجود دارد که نشان می‌دهد فصل رمزارزهای ثانویه حتی تا پایان سه‌ماهه‌ی ابتدایی سال ۲۰۲۱ نیز به وقوع نخواهد پیوست. به عنوان مثال یکی از تحلیلگران صنعت رمزارز با انتشار پست توییتری توضیح داد که «بیت کوین هم اکنون ۲۵ درصد بالاتر از رکورد قیمت سال ۲۰۱۷ است، درحالیکه اتریوم ۵۰ درصد پایین‌تر از رکورد همان چهارچوب زمانی می‌باشد».

نمودار ۲۴ ساعته‌ی تغییرات ارزش جفت مبادلاتی اتریوم به بیت کوین(ETH/BTC)

برخی تحلیلگران بر این باوراند که «از آنجا که بیت کوین شاهد یک روند صعودی به واسطه‌ی ورود سرمایه‌گذاران سازمانی به بازار است، این بار سود افزایش قیمت بیت کوین به بازار رمزارز‌های ثانویه سرازیر نخواهد شد و تنها بیت کوین از این روند صعودی استفاده می‌کند».

امیدواری به آینده

با این حال، برخی مبادله‌گران اظهار دارند که با افزایش قیمت بیت کوین و ثبت رکورد‌های جدید، بازار رمزارزها ثانویه نیز داغ خواهد شد. یکی از مبادله‌گران شناخته شده‌ی حوزه‌ی رمزارز که با نام مستعار «سالسا تکیلا(Salsa Tekila)» فعالیت دارد، اخیراً اعلام نموده که با توجه به اوج گرفتن ارزش بیت کوین در سه‌ماهه‌ی ابتدایی سال جاری و عملکرد بسیار چشم‌گیر رمزارزهای ثانویه در همین مدت زمان، اگر بیت کوین روند افزایش قیمت خود را ادامه دهد، سرمایه‌ی ورودی می‌تواند به سمت بازار رمزارزهای ثانویه نیز هدایت شود. وی در رابطه با این موضوع توضیح داده است که:

هرچه قیمت بیت کوین بالاتر برود، بازار رمزارز‌های ثانویه نیز جذابیت بیشتری خواهد داشت. مجموع سرمایه‌ی بازار بیت کوین در حال حاضر نزدیک به ۶/۵ برابر مجموع سرمایه‌ی بازار اتریوم است. ضریب چرخش قابل قبول و پذیرفتنی است، به ویژه اینکه در سال ۲۰۲۱ محبوبیت رمزارز اتریوم نیز افزایش خواهد یافت. شانس اوج گرفتن رمزارزهای ثانویه همچنان وجود دارد، درحالیکه در یک مسابقه‌ی بزرگ بیت کوین همچنان برنده است.

منبع: کوینیت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا