هراس بانک از نگاه بدبینانه به فینتک و قوانین سختگیرانه دولتی

ریسک همکاری بانک با شرکت های ارائه دهنده فناوری مالی؛

علی‌رغم اینکه همکاری بانک‌ ها با فینتک ها از طریق شرکت‌های واسط (بوم)، منافع سه جانبه برای طرفین این تعامل دارد ولی ممکن است با ریسک های جدی همراه باشد.

ریسک همکاری بانک با فینتک

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، صرف شکل گیری فینتک، چالش های پر مخاطره ای برای بانک ها داشته است. فعالیت فینتک ها و افزایش رقابت روزافزون در صنعت بانکداری، چالشی برای ثبات بانکی از نگاه محققان این حوزه است.
برقراری تعادل بین ثبات و رقابت، موضوع مهمی در بانکداری است و نگاه بازار محور در صنعت بانکی با رواج موضوعاتی از قبلی انتشار اوراق بهادار، بانکداری سایه ای و ورود رقبای جدید فینتکی به این امر دامن زده است که آن را مجبور می کند به رفتارهای پر خطری دست بزند و فقط وضع مقررات و استانداردهای دولتی مناسب می تواند میزان این ریسک را کمینه کند.

* چالش های همکاری بانک ها و فینتک ها
چالش اول در زمینه تعامل بانک ها با فینتک ها و توسعه زیرساخت های فناوری مالی این است که به صورت کلی نگاه بدبینانه ای نسبت به مقوله همکاری نهادهای سنتی با نهادهای مدرن وجود دارد و معتقدند همان طور که بین تسلا و صنعت خودروسازی، اپلیکیشن اوبر و صنعت تاکسی رانی ائتلافی شکل نگرفته، میان بانک ها و شرکت های فینتک نیز همکاری عمیقی صورت نخواهد گرفت و ذات این دو صنعت با یکدیگر تفاوت های بنیادین دارد.

چالش دوم که مانع از شکل گیری این تعامل و گسترش آن می شود، مرتبط با حفظ حقوق مالکیت فکری در همکاری این دو نهاد است. ممکن است در ابتدا، چالش پر رنگی وجود نداشته باشد ولی بعد از آغاز همکاری بانک ها و فینتک ها و سودآوری، حتماً چالش های جدی به وجود خواهد آمد که همکاری را تحت تاثیر قرار می دهد.

چالش سوم در زمینه تعامل بانک ها با شرکت های ارائه دهنده فناوری مالی، این است که اساساً بانک ها، شرکت های فینتک و حتی شرکت های بزرگ تر فناوری همچون آمازون، اپل و گوگل را رقبای خود نمی دانند و این موضع آنها توسط قوانین سخت گیرانه دولتی، عدم وجود استانداردهای مناسب رگولاتوری و درک نادرست بازار در زمینه تعامل بانک ها و فینتک ها مورد حمایت قرار می گیرد.

*ریسک های همکاری بانک ها و فینتک ها
ریسک های همکاری بانک ها و فینتک ها از زاویه دید بانک های سنتی به شرح زیر می باشد:
– کاهش سهم بازار بانک ها به خاطر رقبای جدید مخصوص فینتک های پرداخت، کارت اعتباری و پس انداز؛
– کاهش حاشیه سود بانک ها؛
– افزایش ریسک های عملیاتی بانکداری و ریسک کلاهبرداری؛
– وابستگی زیاد بانک ها به راه حل های فناورانه مالی که توسط شرکت های فینتک ارائه می گردد.

لازم به ذکر است که ریسک های مذکور قبل از شروع همکاری است. طبیعی است که در طی همکاری، موارد فوق به صورت بالقوه وجود داشته و حتی شدت می یابند.
پس از آغاز همکاری ممکن است ریسک های جدیدتری نمایان گردد که شامل موارد زیر می باشند:
– ریسک مدیریت صحیح پایگاه مشتریان؛
– ریسک مقررات دولتی و سازگاری با این قوانین؛
– یکپارچه سازی فناوری در زیرساخت های فناوری بانکی؛
– حفظ امنیت و حریم خصوصی کاربران؛
– مدیریت ریسک.

سخن پایانی
بانک ها می توانند طی همکاری با شرکت های ارائه دهنده خدمات فناوری مالی، از طریق گسترش زیرساخت های فناوری اطلاعات و ارتباطات در سیستم بانکی خود خدمات با هزینه کمتر و کیفیت بالاتر و بدون محدودیت جغرافیایی به مشتریان ارائه دهند. همچنین از طریق فناوری های مالی می توانند ریسک اعتباری را به طور قابل توجهی کاهش داده و الگوی رفتار مشتریان را در مسیر مشخصی هدایت کنند، اما این تعامل ممکن است ریسک های جدی تری به همراه داشته باشد. زیرا به دلیل قوانین سختگیرانه دولتی، نگاه بدبینانه نسبت به این تعامل و همچنین عدم وجود هم رقابتی از جانب بانک ها ممکن است ریسک های مختلفی قبل از شروع و در روند همکاری به وجود آید.

نویسنده: سعیده فتحی مغانلو
منبع: International Journal of Industrial Organization

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا