سکه بالاتر از اسکناس آمریکایی ایستاد/ اصلاح دلار در آخر وقت

در حالی قیمت ارز در هفته گذشته روندی افزایشی به خود گرفته بود، اما در انتهای هفته به سمت محدوده‌های پایین‌تر حرکت کرد.

 بررسی روند افزایش قیمت دلار در هفته گذشته، نشان از بازدهی این اسکناس دارد.

به گزارش «نبض‌بانک»؛دلار در انتهای هفته گذشته به سوی محدوده‌های پایین‌تر حرکت کرد. روز پنج‌شنبه اسکناس آمریکایی نتوانست حمایت ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومانی را حفظ کند و با ۱۴۰ تومان افت به بهای ۲۳ هزار و ۷۸۰ تومان رسید. به‌رغم افت دلار در روز آخر هفته، علامت بازدهی اسکناس آمریکایی مثبت باقی ماند. دلار در هفته گذشته ۴/ ۲ درصد افزایش قیمت را به ثبت رساند. این در حالی بود که دو هفته قبل، ‌اسکناس آمریکایی افزایش کمتر و حدود ۱/ ۱ درصدی را تجربه کرده بود.

سکه بالاتر از اسکناس آمریکایی ایستاد/ اصلاح دلار در آخر وقت

فضای افزایشی که در طول هفته بر بازار ارز حکمفرما بود، زمینه‌ساز رشد قیمت سکه شد. فلز گرانبهای داخلی در هفته گذشته ۸/ ۳ درصد افزایش قیمت را تجربه کرد؛ رشدی که حتی از دلار به میزان قابل‌توجهی بیشتر بود. سکه با این رشد در صدر جدول بازدهی هفتگی قرار داشت و نه سکه‌های کوچک و نه طلای ۱۸ عیار نیز نتوانستند رشد بالاتر هفتگی را نسبت به سکه امامی تجربه کنند. جدا از افزایش قیمت دلار، ورود تقاضای احتیاطی به بازار نیز زمینه‌ساز صعود معنادار سکه شد.   به گفته فعالان، سکه در ابتدای هفته گذشته حباب منفی داشت ولی به تدریج با افزایش ورود خریداران احتیاطی به بازار، علامت حباب آن تغییر کرد و ارزش بازاری فلز گرانبهای داخلی از ارزش ذاتی‌اش سبقت گرفت.

سکه در حالی در صدر جدول بازدهی هفتگی قرار گرفت که در آخرین روز هفته، در بازار این فلز گرانبها خبری از خریداران نبود و قدرت در دست فروشندگان قرار گرفته بود. افزایش فروش‌های سکه موجب شد که فلز گرانبهای داخلی ۱۵۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست بدهد و روی عدد ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان قرار بگیرد. فلز گرانبهای داخلی پنج‌شنبه دو هفته قبل در محدوده ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به کار خود پایان داده بود. در واقع سکه طی یک هفته توانست حدود ۴۰۰ هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کند؛ ‌ با این حال، کاهش سکه در آخرین روز هفته موجب شد که انتظارات افزایشی در بازار سکه مقداری تعدیل شود.

به گفته تحلیلگران فنی بازار سکه، در صورتی که دلار در هفته جاری، به سوی مرز ۲۴ هزار تومانی حرکت کند، فلز گرانبهای داخلی نیز جریان صعودی را در پیش خواهد گرفت. این در حالی است که افت قیمت دلار می‌تواند سکه را به سوی محدوده ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومانی هدایت کند. معامله‌گران اعتقاد دارند تا زمانی که سکه زیر محدوده ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی قرار دارد، خریداران زیادی به بازار وارد نخواهند شد.

علامت فنی به بازار دلار

تحلیلگران فنی اعتقاد دارند، با شکست محدوده ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومانی، قیمت دلار افت بیشتری را تجربه خواهد کرد و به سوی محدوده ۲۳ هزار و ۵۰۰ تومانی حرکت خواهد کرد.

با این حال، شماری از معامله‌گران باور داشتند، بازار آمادگی افت معنادار قیمت را ندارد و به احتمال زیاد به سوی مرز ۲۴ هزار تومانی حرکت خواهد کرد. گروه اخیر باور دارند، بازار گرفتار یک نوسان رفت و برگشتی شده است و پس از افت روز پنج‌شنبه، نیاز به یک افزایش قیمت دارد. از نگاه این گروه، پایان مذاکرات هسته‌ای بدون رسیدن به یک توافق مشخص می‌تواند زمینه‌ساز ورود دوباره بازیگران احتیاطی به بازار شود. در کنار این، برخی از نوسان‌گیران قصد دارند با جوسازی پیرامون مناظرات تلویزیونی، خریداران جدیدی را به بازار وارد کنند.

با این حال، به نظر می‌رسد بازارساز به راحتی اجازه ندهد که قیمت دچار نوسان معنادار افزایشی شود. برخی فعالان حتی افت قیمت پنج‌شنبه دلار را ناشی از افزایش عرضه بازارساز دانسته‌اند. گروهی نیز عنوان کرده‌اند که کاهش نرخ حواله درهم دلیل افت قیمت دلار بوده است. به باور تحلیلگران فنی اگر قیمت درهم به زیر سطح ۶ هزار و ۵۰۰ تومانی هدایت شود، دلار در بازار داخلی افت بیشتری را تجربه خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا