ارائه تسهیلات بانکی به عشایر برای پرواربندی دام سبک

رئیس سازمان امور عشایر ایران از ارائه تسهیلات بانکی به عشایر برای پرواربندی دام سبک و زنجیره تولید گوشت قرمز تا سقف ۵۰ میلیون تومان با بازپرداخت پنج ساله خبر داد.

به گزارش «نبض‌بانک»؛شاهپور علایی مقدم در حاشیه افتتاح ساختمان امور عشایر مازندران با بیان اینکه در راستای تنوع بخشی به شغل‌های عشایری هفت برنامه در سازمان امور عشایر کشور تعریف و به استان‌ها ابلاغ شد، گفت: زنجیره تولید گوشت قرمز تا سفره مصرف کننده، تکمیل زنجیره تولید لبنیات و فرآورده‌های لبنی، توسعه کشت و جمع آوری گیاهان دارویی در مراتع عشایری، توسعه باغات در اراضی شیبدار و صنایع دستی و تبدیلی از برنامه‌های اساسی سازمان امور عشایر کشور است.

وی ادامه داد: تسهیلات بانکی، کمک‌های فنی مهندسی و اصلاح نژاد و اصلاح تغذیه در دام‌های عشایری از دیگر حمایت‌های سازمان امور عشایر کشور است تا بتوانیم بهره‌وری در دام‌های عشایر را افزایش دهیم و تولیدات را اقتصادی‌تر کنیم.

رئیس سازمان امور عشایر ایران با اشاره به ضریب تبدیل علوفه وزن زنده دام عشایر در چهار سال گذشته که به ازای هر کیلوگرم افزایش وزن، ۱۲ کیلوگرم علوفه مصرف می‌شد، افزود: در حال حاضر با به کارگیری آخرین شیوه‌های علمی و یافته‌های علمی به ازای هر کیلوگرم افزایش وزن دام زنده، تنها هفت کیلوگرم علوفه مصرف می‌شود.

علایی مقدم به اصلاح نژاد دام در حوزه عشایری اشاره کرد و گفت: دوقلوزایی و چند قلوزایی در دام‌های عشایری در راستای افزایش و ارتقای اقتصاد عشایر بوده که از برنامه‌های مهم سازمان عشایر است.

وی به حمایت‌هایی که در زمینه تولیدات عشایر می‌شود اشاره کرد و افزود: برای پرواربندی دام سبک و زنجیره تولید گوشت قرمز به عشایر تسهیلات بانکی تا سقف ۵۰ میلیون تومان با بازپرداخت پنج ساله اعطا می‌شود.

رئیس سازمان امور عشایر ایران با بیان اینکه برای حمایت از صنایع دستی عشایر به صندوق های خرد زنان عشایر حمایت‌های لازم صورت می‌گیرد تا صیانت از اشتغال زنان عشایر انجام شود، ادامه داد: برای اصلاح روش تغذیه هم توسعه کارگاه‌های کنسانتره و تولید علوفه و جیره علمی برای دام‌های عشایر از برنامه‌های سازمان امور عشایر است که در همه استان‌ها پیگیری می‌شود.

این مسئول ادامه داد: توسعه باغات در اراضی شیبدار مورد حمایت سازمان امور عشایر ایران قرار می‌گیرند تا عشایر در مراتع مورد نظر باغ ایجاد کنند و موجب تنوع بخشی به اشتغال و تولید آنان شود که این امر بهبود اقتصادی درآمد خانوار عشایر را به همراه دارد.

وی در پاسخ به این سوال که انتظار سازمان امور عشایر از رئیس جمهور آینده برای حمایت از این بخش چیست، گفت:  رییس جمهور آینده باید جامعه عشایری را به عنوان گروه هدف سوم در مبنای برنامه‌ریزی‌های خود لحاظ کند.

علایی مقدم ادامه داد: در گذشته از جامعه عشایری غافل بودیم و خوشبختانه در چهار سال گذشته کارهای خوبی برای این قشر انجام شد و رئیس جمهور جدید باید توجه ویژه ای به عشایر داشته باشد چراکه این قشر مظهر تولید و نماد اقتصاد مقاومتی هستند.

رئیس سازمان امور عشایر ایران اضافه کرد: اگر به جامعه عشایری توجه ویژه شود در گوشت قرمز می‌توانیم به خودکفایی برسیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا