جزئیات پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی/ ۳۸درصد متقاضیان دارای تسهیلات دانشگاهی بودند

مدیر پروژه‌های سرمایه‌گذاری در برنامه‌های اشتغال فراگیربا ابراز “نزدیک به ۳۸درصد افرادی که تسهیلات را دریافت کرده‌اند, تحصیلات بالاتر از دیپلم داشته‌اند” گفت: میزان قابل پرداخت برای مؤسسات عامل تاکنون حدود ۱۵هزار و ۴۶۰ میلیارد تومان بوده است.

به گزارش «نبض‌بانک»؛رامین اسدی, مدیر پروژه‌های سرمایه‌گذاری در برنامه‌های اشتغال فراگیر درباره آخرین وضعیت طرح‌های اشتغال روستایی گفت: از ابتدای اجرای طرح اشتغال روستایی مقرر شد که از 1.5میلیارد دلاری که توسط صندوق توسعه ملی و مجوز مقام معظم رهبری برای اجرای قانون توسعه اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری در نظر گرفته شده است برداشت شود و با مشارکت 4 مؤسسه عامل پست‌بانک, بانک کشاورزی, بانک توسعه تعاون و صندوق کارآفرینی امید به متقاضیان در رسته‌های مشخص در روستاها پرداخت شود.

وی ادامه داد: آخرین مرحله واریز در بهمن ماه 99 بوده است, اعتباری که تا کنون تخصیص داده شده است که قابل پرداخت برای مؤسسات عامل باشد حدود 15هزار و 460 میلیارد تومان بوده است، از این مبلغ طرح‌های اولویت‌دار توسط دستگاه‌های اجرایی شناسایی شده‌اند و توسط کمیته فنی متشکل از ادارات دستگاه‌های اجرایی,‌ مؤسسه عامل و استانداری و دبیرخانه که وزارت کار است و سازمان برنامه و بودجه طرح‌ها بررسی و به مؤسسات عامل اجرا داده می‌شود. مؤسسات عامل بررسی می‌کنند که آیا طرح‌ها توجیه اقتصادی و فنی و اشتغالی دارد یا خیر. 20درصد آورده توسط متقاضی و 80درصد تسهیلات است که به متقاضیان پرداخت می‌شود.

اسدی گفت: تاکنون پیش‌بینی اشتغال 270هزار نفر را داشته‌ایم, 146 هزار طرح ثبت‌نام کرده‌اند, یک قسمت آن بر اساس قانون بخشی از آنها در حوزه مشاغل خانگی, خویش‌فرمایی و کارفرمایی بوده است. از146هزار طرحی که برای پیش‌بینی اشتغال 270هزار نفر مستقیم در سامانه ثبت‌نام کرده‌اند تا کنون حدود 13هزار و 400 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است، یعنی حدود 87 درصد اعتبار تخصیص داده‌شده, پرداخت شده است.

مدیر پروژه‌های سرمایه‌گذاری در برنامه‌های اشتغال فراگیر گفت: پرداخت تسهیلات به نهادهای حمایتی کمیته امداد و بهزیستی را در دستور کار داریم که تا کنون کمیته امداد موفق شده است از این تخصیص اعتباری که برایش در نظر گرفته شده است, از 2هزار و 500 میلیارد تومان سهم خود؛ 86درصد اعتبار را جذب و در نهایت به مددجویان خود پرداخت کند.

وی گفت: تقریباً ‌33درصد از کسانی که تسهیلات را دریافت کرده‌اند زن و 67 درصد مردان بوده‌اند. نزدیک به 38درصد افرادی که تسهیلات را دریافت کرده‌اند, تحصیلات بالاتر از دیپلم داشته‌اند.

مدیر پروژه‌های سرمایه‌گذاری در برنامه‌های اشتغال فراگیر گفت: رسته‌های بخش کشاورزی در طرح‌های پرداخت‌شده مؤسسات عامل حدود 46 درصد به پرورش دام و 16درصد صنایع تبدیلی و تکمیلی، 11 درصد محصولات گلخانه‌ای، حدود 9درصد پرورش و فرآوری طیور و زنبور عسل و سایر موارد حدود 18درصد بوده است.

وی ادامه داد: در رسته بخش خدمات در طرح‌های پرداخت‌شده مؤسسات عامل نیز حدود 12 درصد خدمات مدرن‌سازی، تعمیر ماشین‌آلات و ادوات و مکانیزاسیون کشاورزی، حدود 11 درصد خدمات حمل‌ونقل لجستیک، حدود 17درصد بومگردی و حدود 24 درصد گردشگری بوده است و سایر موارد حدود 36 درصد.

اسدی ابراز کرد: رسته بخش صنعت در طرح‌های پرداخت‌شده مؤسسات عامل حدود 27 درصد فرآوری محصولات معدنی و کوچک‌مقیاس، حدود 19درصد پوشاک، حدود 14درصد صنایع دستی و حدود 12درصد مبلمان و مصنوعات چوبی، حدود 12درصد فرش دستباف و دستبافته‌ها و 10درصد ساخت ماشین‌آلات و ادوات و مکانیزاسیون کشاورزی و 6درصد سایر موارد بوده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا