بی‌اعتنایی قیمت دلار به دعوای بلینکن و ظریف

 در بازار ارز دلار چندین خبر می‌توانستند زمینه رشد نرخ‌ها را فراهم کنند، اما دلار راه خود را پیش گرفت و حتی اندکی کاهش یافت. نرخ ارز که بیش از یک هفته است حول مرز ۲۴ هزار تومان بالا و پایین می‌رود، امروز با افت اندک ۸۰ تومانی به ۲۴ هزار تومان رسید. در کل به نظر می‌رسد بازار ارز دیگر چندان به اخبار واکنش‌های هیجانی نشان نمی‌دهد و احتمالا عمده تمرکز بر از سر گرفته شدن دور ششم مذاکرات وین است که برخی انتظار دارند با توجه به روند انتخابات، آخرین دور نباشد.

قیمت انواع ارز سه‌شنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۰

ربیعی: دلار به زیر ۱۷ هزار تومان برمی‌گردد

نکته جالب‌تر آنکه ساعتی پیش زمانی که سخنگوی دولت گفت نرخ ارز به سطوح واقعی خود یعنی بین ۱۱ تا ۱۷ هزار تومان برمی‌گردد، دلار بی‌توجه به احتمال سرکوب نرخ‌ها در روزهای پایانی دولت، حتی اندکی رشد نیز کرد. به نظر می‌رسد با توجه به محدودیت منابع ارزی، معامله‌گران چندان احتمال ارزپاشی را جدی نگرفته‌اند.

سایه یک اقدام علیه ایران بر دلار

دیروز نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با محوریت ایران برگزار شد. دبیر کل آژانس از عدم پیشرفت در تعامل خود با ایران خبر داد و به شدت نسبت به عدم پاسخگویی ایران به برخی ابهامات ابراز نگرانی کرد. عاملی که می‌تواند تا حدی نگران‌کننده باشد. اما مطابق با انتظارات، به دلیل رو به پیشرفت بودن مذاکرات وین، شورای حکام از ارائه قطعنامه علیه ایران خودداری کردند. البته نکته مهم در سخنان گروسی تاکید او بر اهمیت جدا کردن مذاکرات برجام و روابط ایران و آژانس بود؛ گویی که می‌گوید دست آژانس باید برای رسیدگی به موضوعات و حتی صدور قطعنامه باز باشد و تحت تاثیر مذاکرات وین قرار نگیرد.

ادعای بلینکن و دعوای همیشگی

بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا مدت‌هاست روی این موضوع مانور می‌دهد که هنوز مشخص نیست ایران آماده اتخاذ تصمیم سیاسی موردنیاز برای احیای برجام است یا خیر. ظریف نیز در پاسخ به بلینکن توپ را به زمین او انداخت و تاکید کرد ایران به برجام متعهد است و لازمه احیای آن تصمیم آمریکا برای رها کردن سیاست فشار حداکثری ترامپ است. این موضوع اگرچه جدید نیست، اما حکایت از باقی ماندن اختلافات تهران-واشنگتن دارد.

پیام کاهش نرخ بهره بین بانکی به کف ۹ ماهه

نرخ بهره بین بانکی به ۱۸.۵ درصد یعنی کمترین سطح طی ۹ ماه گذشته رسیده است. بازار بین بانکی ابزار بانک مرکزی برای کنترل نرخ بهره است و از این رو می‌توان انتظار افت نرخ سود سپرده‌ها را هم داشت. کاهش نرخ بهره این پیام را می‌دهد که گذاشتن پول در بانک جذاب نیست و افراد را به سوی بازارهای دیگر سوق می‌دهد. از این رو در ثبات سایر شرایط، افت نرخ سود می‌تواند منجر به افزایش تقاضا و رشد دلار شود. از سوی دیگر اما اگر این روند کاهشی ادامه یابد، می‌تواند آثار تورمی داشته باشد و از این منظر هم موجب افزایش نرخ ارز شود.

سیگنال تعدیل انتظارات تورمی از آمار نقدینگی؟

روز گذشته اعلام شد حجم نقدینگی در پایان سال ۹۹ به بیش از ۳۴۷۶ هزار میلیارد تومان رسید که حاکی از رشد بیش از ۴۰ درصدی نسبت به سال ۹۸ است. این در حالی است که رشد نقدینگی در سال ۹۸ برابر با ۳۱.۳ درصد بود. با این حال نسبت پول به شبه پول در اسفند سال گذشته به ۴.۰۳ رسیده که نسبت به ۴.۷۹ در اسفند ۹۸ کاهش نشان می‌دهد و حاکی از تعدیل انتظارات تورمی است.

نگرانی‌های بودجه‌ای دوباره داغ می‌شوند؟

اما آنچه می‌تواند در نیمه دوم سال به طور جدی برای دلار نگرانی ایجاد کند، کسری بودجه دولت است. دیروز حتی رئیس کل سابق بانک مرکزی هم به احتمال کسری قابل توجه اذعان کرد. به گفته همتی، بودجه فعلی ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار میلیارد تومان کسری دارد. سیگنال کاهشی از حرف‌های همتی برای دلار اما خوشبینی و حدی از اطمینان او از رفع تحریم‌ها بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا