پشت کردن روسیه و کوبا به دلار

صندوق رفاه روسیه در حال تبدیل تمام دلارهای خود به یورو و یوان است.

به گزارش «نبض‌بانک»؛به نقل از راشاتودی، دولت کوبا اعلام کرد به دلیل تحریم های آمریکا به صورت موقت، افتتاح حساب های ارزی بر حسب دلار را متوقف می کند. این ممنوعیت از روز بیست و یکم ژوین اجرایی می شود و شهروندان این کشور برای افتتاح حساب ارزی تا آن زمان مهلت خواهند داشت.

بانک مرکزی کوبا در بیانیه ای اعلام کرد: در نتیجه تحریم ها، یافتن بانک خارجی که حاضر به همکاری با کوبا برای دریافت و تبدیل ارز بر حسب دلار باشد به امری دشوار بدل شده اما روند امور ارزی و بانکی دیگر ارزها به صورت عادی در جریان است. یامیل برا سیرس- قایم مقام رییس بانک مرکزی کوبا در همین رابطه گفت: از زمان تشدید تحریم ها در دوره ترامپ، بیش از ۲۰ بانک خارجی، انجام تراکنشات ارزی با کوبا را متوقف کرده اند. جو بایدن- رییس جمهور آمریکا- در جریان کارزار انتخابات گفته بود احتمالا برخی از تحریم ها را در صورت پیروزی بازنگری خواهد کرد اما مقامات دولت وی گفته اند مساله کوبا جز اولویت های سیاست خارجی واشنگتن نیست.

محدودیت جدید دلاری در کوبا در حالی صورت می گیرد که سال گذشته دولت دست به اصلاحات ارزی موقتی زد که از جمله آن می توان به برداشتن مالیات ۱۰ درصدی بر معاملات دلاری اشاره کرد.

از طرف دیگر روسیه برای کاهش وابستگی به دلار دست به فروش پنج میلیارد دلار از دخایر ارزی دلاری خود زده است. این ذخایر متعلق به صندوق رفاه روسیه بوده و چهار میلیارد دلار از این ذخایر به یوان و یک میلیارد دلار از این ذخایر نیز به یورو تبدیل شده است. این صندوق هنوز ۳۵ میلیارد دلار دیگر در اختیار دارد و برخی از مقامات آن گفته اند کل این وجوه دلاری به تدریج به ارزهای دیگر تبدیل خواهند شد.

پیش از این ولادمیر پوتین- رییس جمهور روسیه- در جریان همایش اقتصادی سنت پترزبورگ گفته بود روسیه تمایلی به ترک استفاده از دلار ندارد اما با توجه به تحریم های آمریکا مجبور به انجام این کار است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا