بانک مرکزی تنظیم گر امضاء الکترونیک نیست

رهبری گفت: امضاء الکترونیک یکی از انواع خدمات گواهی الکترونیکی است و گواهی الکترونیک حوزه‌ای مثل حوزه پولی و بانکی است اما بانک مرکزی تنظیم گر حوزه امضا الکترونیک نیست.

به گزارش «نبض‌بانک»؛علی رهبری رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک، در نشستی که امروز با محوریت گزارش عملکرد این سازمان برگزار شد، اظهار کرد: این مرحله چهارم ارائه گزارش سالانه است که از سال ۹۷ آغاز شد. امضاء الکترونیک امسال به شاخص‌های مورد ارزیابی اضافه شد. برای سال آینده قصد داریم در کنار مواردی مثل پهنای باند و به کارگیری بستر اینترنت یا تعداد کاربران موبایل؛ موضوعات مربوط به نقل و  انتقالات گزارش مرکز را تکمیل‌تر از قبل ارائه کنیم. پرداخت، عودت، مشکلات و شاخص‌های مختلف می‌تواند به گزارش ما اضافه شده و تکمیل‌تر از قبل شود.

او با اشاره به رشد ۱۶۰ درصدی ارزش معاملات، گفت: اگر چه تورم و افزایش بهای محصول بر این موضوع تاثیر داشته، اما رشد ۱۶۰ درصدی می‌تواتد نمادی از رشد و جهش در این حوزه باشد. تعداد نماد‌های ارایه شده ۱۰۰ درصد رشد داشتیم و این می‌تواند نشان از همراهی مردم در این حوزه داشتیم. ۲۲۵ درصد رشد در تعداد امضا‌های الکترونیکی داشتیم و مجموع این اتفاقات تحت تاثیر کرونا و با تلاش فعالان این حوزه ادامه پیدا کرد تا امروز که حتی خرید نان هم از طریق اینترنت انجام شود.
رهبری گفت: رشد ارزش اسمی معاملات ۱۶۰ درصد و رشد حقیقی ۸۹ درصد بوده است. در نیمه اول سال با حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان اختلاف، استقبال بیشتری از خرید اینترنتی داشتیم. در جریان نامه اخیر وزیر صمت به بانک مرکزی باشید که ما مواضع و دیدگاه خودمان را اعلام کردیم.

این مقام مسئول تاکید کرد: امضا الکترونیکی یکی از انواع خدمات گواهی الکترونیکی است و گواهی الکترونیک حوزه‌ای مثل حوزه پولی و بانکی است که برنامه ریزی، دستورالعمل و مواردی از این قبیل را دارد. اگر فعالیت بانک مرکزی قانونی شود مطرح خواهیم کرد که باید انحصارا یک شرکت این خدمات را ارایه کند یا چند شرکت در این فضا حضور داشته باشند. بانک مرکزی تنظیم گر حوزه امضا الکترونیک نیست.
رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک گفت: در سیاست‌های پولی و اعتباری بانک مرکزی به صراحت ذکر شده که این نظام باید با هماهنگی مرکز و ریشه موضوع در وزارت بازرگانی انجام شود. همانطور که سایر ارگان‌ها نمی‌توانند بدون هماهنگی با بانک مرکزی به عنوان رگولاتور اصلی اقدام به احداث بانک کند بانک مرکزی هم باید مطابق قوانین این موضوع را پیگیری کند.
او درباره رسیدگی به شکایات گفت: پرداخت و تحویل کالا بیشترین تعداد شکایات را داشتیم یا به عبارتی عدم ایفای تعهدات است. گاهی کسب کار اقدام به سو استفاده می‌کند و گاهی دقت لازم را در ارسال محصول ندارد. تخلفات حوزه کسب و کار‌های اینترنتی زیاد نیست و امکان ارائه گزارش در حفظ داده و سیانت از اطلاعات هم وجود دارد. خود نماد الکترونیک می‌توتن حداقل‌های قانون تجارت الکترونیک را احراز کند. در کشور نیرو‌های مختلفی سعی میکنند به حفظ داده بپردازند. در کسب و کار‌های اینترنتی هم حفظ این داده‌ها اهمیت زیادی دارد. یکی از اهداف اصلی سامانه امتا حفظ همین موضوع بود.
رهبری در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران درباره آخرین وضعیت سامانه جامع تجارت گفت: با ورود شورای اجرایی فناوری اطلاعات همکاری دستگاه‌ها بسیار بهتر شد. سازمان بنادر، بیمه مرکزی، اموال تملیکی و شرکت انبار‌های عمومی از جمله دستگاه‌هایی بود که روابطشان بسیار بهبود پیدا کرد، اما هنوز در گمرک و مناطق ویژه به خروجی که باید نرسیدیم.
در ادامه این مراسم کارشناسان مرکز توسعه تجارت الکترونیک به تشریح جزئیات عملکرد سازمان پرداختند. در این گزارش‌ها از شاخص‌هایی برای سنجش استفاده کردیم که دیته اول زیرساخت، دوم عملکرد، سوم روش شناسی و چهرم جمعیت شناسی است. در حوزه زیر ساخت ضریب نفوز اینترنت را داریم که به ۱۱۲ درصد رسیده و کاربران اینترنت بیش از ۹۴ میلیون نفر رسیده است. تعداد گواهی‌های الکترونیکی امضا شده ۱.۳ میلیون گواهی بوده است.
در بررسی عملکرد تجارت ارزش اسمی را مورد بررسی قرار دادیم که به هزار و ۹۷ میلیارد تومان رسیده و ۳ میلیارد تراکنش الکترونیکی انجام شده است. در روش شناسی تجارت الکترونیک روش‌های تامین سرمایه را بررسی کردیم که نشان میدادبیش از ۹۰ درصد از سرمایه گداری شخصی استفاده می‌کنند. شبکه‌های اجتماعی با ۷۸ درصد بیشترین محبوبیت را در روش‌های ارتباطی در تجارت الکترونسکی داشتند. حدود ۸۹ هزار واحد نماد الکترونیک دریافت کردند که حدود ۲۵ درصد واحد‌های این حوزه است. تعداد کل نماد‌های الکترونیک ارایه ده در سال ۹۹ دوبرابر شده که تعداد واحد‌های دارای این نماد به طور چشمگیری افزایش داد.
۴۳ درصد از واحد‌های داری نماد الکترونیک در تهران بودند. امسال هم ۴۶ درصد بین ۳۰ تا ۴۰ سال و در رده دوم ۲۰ تا ۳۰ سال قرار دارند. استقبال خوبی از طرح رتبه بندی شده و بیش از ۱۶۰ کسب و کار تقاضای رتبه بندی و ارزیابی برای ارایه ستاره را داشتند. ۱۰۴ کسب و کار تا امروز ارزیابی شدند.
در بین شبکه‌های اجتماعی بیشترین محبویت را اینستا گران و بعد از ان واتس اپ بیشترین هوادارن را داشتند. در شبکه‌های اجتماعی داخلی هم سروش محبوب‌ترین پیام رسان در کشور بود.
در رایتای بهبود ارتباط بین کسب و کار‌ها هم اقدامات انجام شده ایت که یکی از آن‌ها احداث نمایشگاه‌های مجازی است. امروز هم نمایشگاه‌های مجازی زیادی در حال برگزاری است که می‌تواند به گسترش تعاملات بین کسب و کار‌ها کمک کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا