عملکرد تسهیلات ارزی صندوق توسعه ملی/ 29.5 میلیارد دلار به مرحله گشایش اعتبار رسید+ جدول

به گزارش «نبض‌بانک»؛ عملکرد صندوق توسعه ملی تا پایان سال 99 نشان می‌دهد، از میزان کل مسدودی‌های صادره تا پایان سال 1399، مجموعاً مبلغ 29,522 میلیون دلار به مرحله گشایش اعتبار و دریافت پوشش از بانک مرکزی رسیده‌است.

 گزارش عملکرد صندوق توسعه ملی تا پایان سال 99 منتشر شد.

یکی از بخش‌هایی که منابع صندوق به آن اختصاص دارد بخش ارزی است. صندوق توسعه ملی به استناد تبصره ( 3) بند (خ) اساسنامه صندوق ماده ( 16 ) قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور که مقرر میدارد اعطای کلیه تسهیلات صندوق صرفاً از طریق عاملیت بان کهای دولتی و غیردولتی خواهد بود  و همچنین با توجه به چارچوب قراردادهای عاملیت صندوق که به استناد جزء 3 بند ت اساسنامه تعیین شده است، از سال 1390 تاکنون در قالب قراردادهای عاملیت ارزی و از سال 1391 نیز در قالب قراردادهای سپرده گذاری ارزی اقدام به اعطای تسهیلات ارزی از طریق بانکهای عامل به متقاضیان نموده است.

در جدول زیر خلاصه عملکرد ارزی صندوق از سال 1390 تا پایان سال 1399 به تفکیک نوع قرارداد منعقده با
بانکهای عامل ارائه شده است.

1-مطابق مصوبه مورخ 23 اردیبهشت سال 99 هیات عامل صندوق مبلغ 5.820 میلیون دلار سهمیه جهت تخصیص به بانک‌های عامل تصویب شد که قرار داد 13 بانک به مبلغ 4.920 میلیون دلار در سال 99 منعقد و ابلاغ شده است.

2-اطلاعات طرحهای تامین مالی شده تاکنون، شامل کلیه طر حهای فعال مسدود شده 315 طرح و طرحهای تسویه شده 3 طرح است.

عمده‌ی منابع ارزی صندوق از لحاظ بخش اقتصادی، در بخش نفت و گاز و پتروشیمی و از لحاظ منطقه اجرای طرح، در مناطق کمتر توسعه یافته اعطا شده است. تا پایان سال 1399 بیش از 87 % منابع ارزی مسدود شده طر حهای فعال به نفع متقاضیان، به مرحله گشایش اعتبار (دریافت پوشش) و حدود 66 % نیز به مرحله پرداخت قطعی رسیده است.

1-با توجه به یک مرحلهای بودن اعلام وصول و مسدودی طر حهای ارزی در سالهای ابتدایی تاسیس صندوق، مجموع کل طرحهای ابطال شده اعلام وصول و مسدودی گزارش شده است.

2- اطلاعات اعلام وصول، مسدودی، پوشش و پرداخت طرح های تسویه شده از جامعه آماری طرح های فعال حذف شده اند.

در سال 1399 به علت عدم تکمیل پروند ههای ارسالی بانکها به صندوق (از جمله عدم ارسال مستندات کامل، عدم ارزآوری پروژ ههای معرفی شده و…) برا ی هیچ طرحی اعلام وصول صادر نشده است.
– اعلام وصول و مسدودی طرح ها به دلایل ی از جمله عدم انجام تعهدات توسط متقاضی در مهلت مقر ر یا درخواست بانک عامل و… ابطال می شوند.
– مانده مسدودی مصرف نشده طرح ها (که عمدتا طرح های نفتی هستند)، جهت آزاد شدن منابع بلوکه صندوق نزد بانک مرکز ی و اختصاص مجدد این منابع به طرح های واجد اولویت، ابطال گردیده است.
– اطلاعات پوشش‌های صادره و پرداختهای قطعی طرح های فعال، براساس گزار شهای دریافتی از بانک مرکزی و به استناد گشایشهای اعتبار اسنادی صادره توسط بانکهای عامل، محاسبه شده است.

1-تعداد طرحهای فعال موجود به تفکیک سال اعلام وصول یا مسدودی گزارش شده است.
2- منظور تعداد طر حهایی است که در سال مشخص شده، برای آنها گشایش اعتبار (پوشش ) یا پرداخت قطعی (صادره یا ابطالی) ثبت شده است. جمع کل نیز مبین تعداد طرحهای فعال موجود دارای گشایش اعتبار (پوشش ) یا پرداخت قطعی در زمان گزارش دهی می‌باشد.
– اطلاعات اعلام وصول، مسدودی، پوشش و پرداخت طرح‌های تسویه شده از جامعه آماری طرحهای فعال حذف شده اند.

در سال 1399 از 63 طرحی که برای آنها پوشش صادر شده، پوشش 11 طرح به مبلغ بیش از 219 میلیون دلار افزایش و پوشش 52 طرح دیگر نیز به مبلغ 757 میلیون دلار کاهش یافته یا ابطال شده و در مجموع 538 میلیون دلار از پوشش های صادره کاسته شده است.

در نمودار فوق، علاوه بر نمایش عملکرد هر مرحله از تأمین مالی ارزی طر حها، مانده تعهدات هر مرحله نیز قابل مشاهده است. برای مثال از میزان کل مسدودیهای صادره تا پایان سال 1399، مجموعاً مبلغ 29,522 میلیون دلار به مرحله گشایش اعتبار و دریافت پوشش از بانک مرکزی رسیده‌اند ( 87 % از کل مسدودیها) و مبلغ 4,435 میلیون دلار از سقف میزان کل مسدودیهای ارزی (13 % از کل مسدودیها)، در پایان سال 1399 فاقد گشایش اعتبار (پوشش) می‌باشند که به عنوان مانده تعهدات گشایشهای صندوق از محل مسدودیهای صادره، در گزارشها درج می‌شوند.

در سال 1399 حسابهای ارزی 6 بانک بابت بدهی از محل قراردادهای عاملیت ارزی به نفع صندوق مسدود گردید. ضمنا مجموع وصولیهای صندوق از محل مانده مطالبات قراردادهای عاملیت ارزی در دوره گزارش‌دهی، مبلغ 1,228 میلیون دلار بوده که مبلغ 990 میلیون دلار آن در سال 1399 وصول شده است. معوقات مذکور مربوط به تسهیلات ارزی اعطایی صندوق به طرحها و اغلب ناشی از شرایط ارزی کشور و تحدید صادرات و مشکلات مربوط به تحریمها است و در تسهیلات ریالی اعطایی صندوق مبلغ معوقات تقریبا صفر است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا