از نظر شما، دولت برای «تقویت ارزش ریال و پول ملی» چه کاری باید انجام دهد؟

جدیدترین گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد، نرخ تورم در ایستگاه شهریورماه به ۴۵.۸ درصد رسیده است؛ رکوردی که نشان از کاهش قدرت خرید مردم در سال‌های اخیر دارد. در این شرایط، دولت سیزدهم برای تقویت ارزش ریال چه مسیری را باید در پیش بگیرد تا قدرت خرید از دست رفته دوباره بازگردد؟

به گزارش «نبض‌بانک»؛در یک سلسه خوانده می‌شوید با محوریت اقتصادی، به بررسی اولویت‌ها و مسائل مهم اقتصادی در دولت جدید پرداخته است؛ بنابراین، در گام نخست از مخاطبان پرسیده شد: از نظر شما، مهمترین اولویت‌های اقتصادی دولت چه باید باشد؟

در پاسخ به این خوانده می‌شوید، مباحث و اولویت‌های متعددی از سوی مخاطبان گرامی تابناک مطرح شد؛ اما بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته ـ که پیشتر در خوانده می‌شویدِ یاد شده بیان کردیم ـ از میان موارد مطرح، قصد داریم به ترتیب و اهمیت اولویت‌ها از نگاه مردم، هر مساله و چالش اقتصادی را به صورت یک خوانده می‌شوید با تاکید بر راهکار‌های پیشنهادی مخاطبان به دولت منتشر کنیم. بر این اساس در اولین و دومین خوانده می‌شوید به ترتیب به سراغ “راهکار پیشنهادی به دولت برای مهار تورم” “راهکار پیشنهادی به دولت برای کاهش واقعی نرخ دلار” رفتیم.

اما امروز در سومین خوانده می‌شوید، قصد داریم بر اساس نظریات مخاطبان تابناک، به چالش افت ارزش ریال در اقتصاد کشورمان بپردازیم و بررسی کنیم که بهترین راهکار پیشنهادی برای مقابله با روند نزولی ارزش پول ملی و تقویت آن چیست و چه باید کرد.

مسلما در سال‌های اخیر به دلایل متعددی، کاهش ارزش ریال و افت قدرت خرید مردم چشم گیر بوده است، به گونه‌ای که همسو با این روند نزولی، جهش قیمت‌ها در بازار‌های مختلفی همچون مسکن و خودرو، به ثبت رسیده است. کارشناسان معتقدند دولت‌ها توانایی تقویت ارزش پول ملی را با تدابیر و تصمیمات کارشناسی دارند؛ اما در سال‌های اخیر به خصوص در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، عزمی جدی برای مقابله با کاهش ارزش ریال وجود نداشته است.

در این شرایط، برخی از صاحب نظران اقتصادی باور دارند که برای تقویت ارزش پول ملی، باید کنترل و مهار نقدینگی در داخل کشور را به طور جدی دنبال کرد.

گروهی نیز بر این باورند دولت باید برای حمایت از تولیدات منجر به صادرات برنامه ریزی دقیقی داشته باشد و برای اجرای آن از هیچ تلاشی دریغ نکند.

عده‌ای دیگر از فعالان اقتصادی، دیدگاه تقویت مناسبات بین المللی و تلاش برای بازگشت منابع ارزی بلوکه شده به چرخه اقتصادی را پیشنهاد می‌دهند و باور دارند که در این راستا، کاهش نرخ ارز و افزایش ارزش ریال اتفاق خواهد افتاد. برخی نیز در کنار این مورد، بر ضرورت برنامه ریزی و تسهیل جذب سرمایه‌خارجی در اقتصاد کشورمان تاکید دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا