تراکنش‌های بانکی باز هم زیاد شد

مبلغ تراکنش‌های شبکه الکترونیکی پرداخت کارتی کشور در هشتمین ماه سال جاری به بیش از ۶۶۷ هزار میلیارد تومان رسید که نسبت به مهرماه در تعداد و ارزش ریالی به ترتیب ۰.۲۹ و ۱۱.۸۶ درصد رشد داشته است.

به گزارش «نبض‌بانک»؛بر اساس تازه‌ترین گزارش اقتصادی منتشرشده از سوی شاپرک، مجموع تعداد تراکنش‌های انجام شده شاپرک در آبان ماه سال جاری به بیش از ۳۲۸۰ میلیون رسیده که ارزش این تراکنش‌ها در مجموع به بیش از ۶۶۷ هزار میلیارد تومان می‌رسد که نسبت به مهرماه معادل ۰.۲۹ درصد در تعداد و ۱۱.۸۶ درصد رشد در ارزش ریالی داشته است.

بر این اساس، رشد اسمی ماهانه تراکنش‌های شاپرک در آبان سال جاری نسبت به ماه گذشته معادل ۱۱.۸۶ درصد بوده است.

در آبان ۱۴۰۰ سهم ابزارهای پذیرش اینترنتی در تراکنش‌های انجام شده ۷.۱۳ درصد و ابزار پذیرش موبایلی ۳.۲۹ درصد بوده و این در حالی است که کارت‌خوان‌های فروشگاهی ۸۹.۵۹ درصد از کل تراکنش‌های انجام شده را به خود اختصاص داده‌اند.

از تعداد تراکنش‌های انجام شده ۸۸.۳۴ درصد مربوط به خرید کالا و خدمات، ۷.۴۰ درصد مربوط به پرداخت قبض و خرید شارژ تلفن همراه و معادل ۴.۲۶ درصد مربوط به مانده‌گیری بوده است.

همچنین، از مجموع کل تراکنش‌های انجام‌شده در آبان ماه معادل ۹۲.۵۷ درصد موفق و ۷.۴۳ درصد ناموفق بوده، البته تراکنش‌هایی که با سوییچ شاپرک انجام شده، ۹۹.۹۹ درصد موفق بوده است.

اما از مجموع تراکنش‌های ناموفق انجام شده در این ماه، ۰.۵۱ درصد به دلیل خطای پذیرندگی، ۰.۱۷ درصد به دلیل خطای شاپرکی، ۱۳.۴۴ درصد به دلیل خطای صادرکنندگی، ۸۵.۳۳ درصد به دلیل خطای کاربری و ۰.۵۶ درصد به علت خطای کسب‌وکار بوده است.

بر اساس این گزارش، نسبت ارزش تراکنش‌های شاپرک به نقدینگی در آبانماه سال جاری نیز ۱۵.۹۱ درصد بوده و این در حالی است که نسبت اسکناس و مسکوک در دست اشخاص به نقدینگی در این ماه تنها ۱.۷۹ درصد بوده است.

بنا بر تحلیل آمارهای رسمی در آبان سال‌جاری، ابزار کارت‌خوان فروشگاهی با ۳۰۴ تراکنش به ازای هر کارت‌خوان در مکان نخست قرار می‌گیرد و پذیرش اینترنتی با ۱۴۴ تراکنش به ازای هر ابزار و پذیرش موبایلی با ۷۳ تراکنش به ازای هر ابزار فعال به ترتیب در مکان‌های بعدی قرار می‌گیرند.

افزون بر این متوسط تراکنش هر ابزار پذیرش شاپرکی در ماه مذکور معادل ۲۵۷ تراکنش است که این تعداد نسبت به مقدار مشابه در ماه گذشته کاهش ۲.۷۴ واحدی (منفی ۱.۰۵ درصدی) را تجربه کرده است.

همچنین بیشترین کاهش متوسط تعداد تراکنش مربوط به کارت‌خوان فروشگاهی بوده است.

شاخص مهم دیگر، شاخص متوسط مبلغ تراکنش‌ها به ازای هر ابزار پذیرش است که بنا بر آمارهای رسمی، متوسط مبلغ هر تراکنش در ابزار پذیرش اینترنتی ۵۲ میلیون و ۹۷۹ هزار تومان بوده که این عدد برای کارت‌خوان‌های فروشگاهی ۶۰ میلیون تومان و برای پذیرش موبایلی تنها ۷۸۷ هزار تومان بوده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا