خلأهای قانونی مهمترین چالش در حوزه دعاوی بانکی است

گروه استان‌ها – رئیس حوزه قضایی میبد با اشاره به حجم بالای دعاوی بانکی گفت: مهمترین چالش در این حوزه خلأهای قانونی و برداشت‌های متفاوت از قوانین موجود است.

به گزارش «نبض‌بانک»؛از یزد، علیرضا حسین بیگی در آیین رونمایی از جلد ششم مجموعه کتاب‌های «چهل رأی چهل تجریه» با موضوع آرای بانکی با اشاره به سرآمد بودن استان یزد در حوزه آرای بانکی و اقتصادی در کشور اظهار داشت: این امر حاصل تلاش قضاتی است که در این حوزه زحمت می‌کشند.

وی با اشاره به اختلاف نظر و دیدگاه در بین قضات در یک موضوع در حوزه آرای بانکی افزود: تشکیل کارگروه مشترک بین قضات حوزه اقتصادی و بانکی و کارشناسان حقوقی بانک‌ها می‌تواند در کاهش این اختلاف نظرها موثر باشد.

حسین بیگی گفت: نخستین کارکرد این کارگروه نزدیک کردن نظرات قضات صادر کننده آرا بانکی و کارشناسان حقوقی بانک‌ها به عنوان یکی از طرفین پرونده خواهد بود.

وی تصریح کرد: آموزش کارشناسان حقوقی بانک با هدف رفع ایرادات و اشتباهات قراردادها به منظور کاهش ورودی پرونده‌ها از دیگر کارکردهای این کارگروه خواهد بود.

رئیس حوزه قضایی شهرستان میبد با اشاره به وجود دور تسلسل در پرونده‌های بانکی و مالی بین بانک‌ها و مراجع قضایی گفت: کاهش و حذف این تسلسل از دیگر کارکردهای این کارگروه خواهد بود.

حسین بیکی اظهار داشت: مهم‌ترین و موثرترین کارکرد این کارگروه ارائه پیشنهادات جهت رفع ابهام، اصلاح و وضع قوانین در این حوزه جهت پیشگیری از تشکیل پرونده‌های بانکی و به حداقل رساندن اختلاف نظر موجود در این پرونده‌ها است.

جلد ششم از مجموعه کتاب‌های «چهل رأی چهل تجریه» شامل آرای بانکی در دادگستری کل استان است به همت معاونت منابع انسانی دادگستری کل و با همکاری بانک ملی منتشر شد.

جلد ششم کتاب «چهل رأی چهل تجریه» شامل 40 رای از قضات صادرکننده رای در محاکم قضائی استان یزد در حوزه تخصصی آرای بانکی و در موضوعات حدود اصلی آزادی طرفین در انعقاد قراردهای بانکی، بلوکه کردن قسمتی از مبلغ تسهیلات، قراردادهای رهن کلی و عمومی، توقیف وجه تسهیلات و تسویه وام قبلی، تعدیلی قضایی قرارداهای بانکی است.

اصلاح نرخ سود و اصلاح اجرائیه، تاثیر عدم امکان اجرای قرارداد بر صحت آن، مصرف مبلغ تسهیلات در موضوع تعیین شده، ادغام بانک در بانک دیگر، تعیین میزان بدهی قبل از سررسید وام، رعایت نرخ سود در قراردادهای بانکی، حق اشتراک سالیانه در عقد مرابحه، اصلاح یا ابطال اجراییه ثبتی، نحوه تسویه تسهیلات ارزی و موراد دیگر از آرای منتشر شده در این کتاب است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا