سیم‌کارت موبایل هم وثیقه تسهیلات خرد شد؟

رئیس هیئت عامل بانک مرکزی با اشاره به برنامه‌های بانک مرکزی گفت: یکی از موضوعات دراین‌باره، تأمین مالی خرد است.

به گزارش «نبض‌بانک»؛طبق وعده‌ای که به جامعه داده بودیم بانک مرکزی به شبکه بانکی بسته وام های خرد را به شبکه بانکی ابلاغ کرد و در این دستورالعمل وثایق تسهیل شد و وثایق متعدد، حتی قرارداد لازم‌الاجرا و وثایق منقول و غیرمنقول، سیم کارت موبایل و غیره… دیده شده تا وثایق را برای دریافت وام های خرد تسهیل کنیم.

وی درباره خدمات بانکی و شمولیت مالی گفت: این امر درخصوص اعتبار سنجی و احراز هویت غیرحضوری، سفته و امضای الکترونیک که مقررات آن تدوین و ابلاغ شده است. لذا انتظار می رود دسترسی مردم به نظام بانکی به صورت غیرحضری اعم از افتتاح حساب یا وثایق سهل تر تسهیل کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی یکی دیگر از محورهای اصلاح نظام بانکی را بهینه سازی و هدفمند کردن سیاست های تخصیص منابع به بخش های مولد اقتصاد خواند و گفت: تامین مالی زنجیره تامین سال گذشته در بانک مرکزی تدوین شد و نیاز به اصلاحاتی بر روی آن انجام شد. هدف ما از تأمین مالی زنجیره تولید آن است که علاوه بر روش های سنتی، تامین مالی زنجیره به عنوان روش جدیدی برای بنگاه ها دنبال شود. در این زمبنه به صورت ویژه تامین مالی سرمایه در گردش بنگاه ها مدنظر و حائز اهمیت است و باید به صورت بهینه انجام شود و در این باره تامین مالی سرمایه در گردش و زنجیره تامین می تواند موثر باشد.

وی خاطرنشان کرد: اوراق گام، ضمانت‌نامه اعتبارات اسناد داخلی و غیره می تواند کمک کننده باشد از ابزارهای مختلف بتوانیم استفاده کنیم. به بیان بهتر به جای تأمین مالی به واسطه پول می توانیم از ابزارهای اعتباری و اوراق را پی گیریم.

صالح آبادی اصلاح تامین مالی شرکت های کوچک و متوسط و دانش بنیان جزو اولویت های تأمین اعتبار خواند و عنوان کرد: در این خصوص ضروری است تأکید کنم که تأمین مالی شرکت های دانش بنیان نسبت به سال پیش، بیش از 100 درصد رشد داشت که در این زمینه از تلاش های همکاران در شبکه بانکی قدردانی می کنم.

رئیس شورای پول و اعتبار یکی دیگر از محورهای اصلاح نظام بانکی را نظارت بر مصرف صحیح تسهیلات و اعتبارت بانکی دانست و گفت: برای تحقق این امر کمک بانک مرکزی به تقویت سامانه جامع تجارت می تواند بر نظارت مصرف تسهیلات به واسطه ارائه فاکتور الکترونیک موثر باشد؛ چراکه توسعه سامانه جامع تجارت موجب می شود در این زمینه موفق‌تر عمل کنیم، البته در این زمینه همکاری با سازمان امور مالیاتی نیز حائز اهمیت است تا به این واسطه اطمینان حاصل کنیم که تسهیلات اعطایی در جای مناسب خود مصر می شوند.

به گفته صالح آبادی برقراری ارتباط مستقیم میان بهره مندی اشخاص حقیقی و حقوقی از خدمات متنوع بانکی با میزان شفافیت و سلامت مالی اشخاص از نکات کلیدی در زمینه اصلاح نظام بانکی است.

تسنیم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا