لازمه انتشار اوراق ارزی چیست؟ | یک کارشناس اقتصادی : برای انتشار اوراق ارزی باید ابتدا زیرساختش مهیا شود

به گفته کارشناسان، عدم مهیا بودن زیرساخت ها مانع انتشار اوراق ارزی شده است.

علی اصغر سمیعی نوشت: در ابتدا می خواهم به مهم ترین مشکلی که اقتصاد ایران با آن روبرو است، اشاره کنم و آن تورم و عدم اعتماد مردم به سیستم بانکی کشور است که با بی برنامگی دولت ها این دو مشکل همدیگر را هم تشدید می کنند؛ به گونه ای که بی اعتمادی باعث بیشترشدن تورم و تورم هم باعث بیشترشدن بی اعتمادی می شود.

اخیرا بانک مرکزی تصمیم گرفته اوراق ارزی منتشر کند. از نظر من این کار مثبتی است و در همه دنیا هم مرسوم است، منتهی مسئله ای که وجود دارد این است که در ابتدا باید زیرساخت این کار مهیا شود. یعنی اعتماد عمومی به نظام بانکی بازسازی شود. در اوایل دهه90 بود که بانک ها از مردم خواستند تا حساب های ارزی افتتاح کنند و ارزهای خود را نزد بانک ها سپرده کنند، مردم از این برنامه استقبال کردند، اما بانک ها از این اعتماد به خوبی استفاده نکردند و آن را خدشه دار کردند، به طوری که وقتی مردم ارزهای خود را از بانک ها درخواست کرده بودند، ارزهایشان به آن ها  برگردانده نشد. بانک ها قیمت دلار را در آن زمان  1200 تومان تعیین کردند، در صورتی که قیمت دلار در بازار بالای 2 هزار تومان بود؛ مردم در این شرایط از اعتماد خود به بانک ها پشیمان شدند.

از طرفی باید بگویم که حتی چند نرخی بودن ارز هم یک نوع دروغگویی محسوب می شود. قیمت ارز باید واحد و واقعی باشد. این مسائل باعث مشکلات اقتصادی می شود و این بی اعتمادی ها باعث می شود تا مردم به جای سرمایه گذاری در کارهای صحیح و اشتغالزا به طرف دلالی های کاذب بروند.

بنابراین در اولین قدم بهتر است بانک مرکزی چند نرخی بودن ارز را از بین ببرد تا قیمت ها واقعی و واحد باشند و در قدم دوم ارزهایی که مردم در بانک ها سپرده گذاری کرده اند، سپرده گذار باید مطمئن باشد که در

موقع نیاز اجازه دسترسی به آن را خواهد  داشت و این موضوع باید به مردم تضمین داده شود. در کل دراقتصاد باید همه مسائل روشن و شفاف باشد در این صورت است که اقتصاد کشور سروسامان خواهد گرفت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا