افت فشار ادامه دار بورس

به گزارش نبض بانک ،

در جریان دادوستدهای امروز بازار سرمایه 2میلیارد و 347میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزشی بالغ بر 2هزار و 288میلیارد تومان در 275هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با افت 22هزار و 401واحدی، در ارتفاع یک‌میلیون و 240هزار و 485واحد قرار گرفت. به گزارش تسنیم ، بیشترین اثر منفی بر دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام نمادهای معاملاتی شرکت‌های ملی صنایع مس ایران، معدنی و صنعتی گل گهر و فولاد مبارکه اصفهان شد و در مقابل شرکت‌های لابراتور داروسازی دکتر عبیدی، سرمایه‌گذاری دارویی تامین و صنعتی آما با رشد خود مانع افت بیشتر نماگر بازار سهام شدند.

شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم روزی منفی را پشت‌سر گذاشتند؛ به‌طوری که شاخص قیمت (وزنی ــ ارزشی) 5858واحد، کل (هم‌وزن) 2708واحد، قیمت (هم‌وزن) 1773واحد، آزاد شناور 31376واحد و شاخص‌های بازار اول و دوم به ترتیب 20216 و 30333واحد افت کردند.

در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله 838میلیون ورقه به‌ارزش یک هزار و 801میلیارد تومان در 164هزارنوبت، شاخص فرابورس (آیفکس) 273واحد افت کرد و در ارتفاع 15هزار و 617واحد قرار گرفت.

در این بازار هم امروز بیشترین اثر منفی بر شاخص فرابورس به نام نمادهای معاملاتی پلیمر آریا ساسول، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه و سنگ‌آهن گهر زمین شد و در مقابل شرکت‌های صنعتی مینو، دامداری تلیسه نمونه و داروسازی کاسپین تامین بیشترین اثر مثبت را بر شاخص فرابورس به نام خود ثبت کردند.

بر این اساس سهامداران شرکت‌های صنعتی آما، فنرسازی زر و تولیدی کاشی تکسرام بیشترین رشد قیمت را در بورس اوراق بهادار داشتند و در مقابل دارندگان سهام شرکت‌های تولید محور خودرو، مدیریت صنعت شوینده توسعه صنایع بهشهر و بانک صادرات ایران بیشترین افت قیمت را تجربه کردند.

در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله 838میلیون ورقه به‌ارزش یک هزار و 801میلیارد تومان در 164هزارنوبت، شاخص فرابورس (آیفکس) 273واحد افت کرد و در ارتفاع 15هزار و 617واحد قرار گرفت. در این بازار هم امروز سهامداران شرکت‌های صنعتی مینو، دامداری تلیسه نمونه و تهیه توزیع غذای دنا آفرین فدک بیشترین رشد را داشتند و شرکت‌های کشاورزی و دامپروری بینالود، توسعه خدمات دریایی و بندری سینا و کشت و صنعت دام قیام اصفهان بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

«حمید اخوان‌دوست» کارشناس حوزه بورس در همین رابطه و در یادداشتی نوشته است که: «مطمئنا آینده سیاسی کشور آمریکا به‌سبب خط‌مشی سیاسی و اقتصادی رئیس جمهور آینده آمریکا و گسترش و یا کاهش روابط با دیگر کشورها می‌تواند موجب تأثیرات بسزایی در سایر کشورها شود که کشور ما ایران نیز از این تحولات متأثر است. بزرگ ترین و مؤثرترین بازارهای مالی ایران بازار ارز، طلا، بورس خودرو و مسکن است که هرگونه تغییرات در روند آینده این بازارها مستقیماً بر زندگی افراد تأثیر خواهد داشت. این تأثیرات را می‌توان از افزایش قیمت دلار از ابتدای سال 1396 و از قیمت 3700 تومان برای هر دلار تا هم‌اکنون و در بالاترین قیمت ثبت‌شده دلار یعنی 32000 تومان و رشد حدود 850درصدی این ارز مشاهده کرد.»
او در بخشی دیگر از این یادداشت در تسنیم می نویسد:«حال با مشخص شدن نتیجه انتخابات آمریکا بهترین بازار برای سرمایه‌گذاری در 5 سال آینده کدام است؟این روزها با ریزش‌های سنگین اخیر بورس و نگاه به درصدهای زیان در پرتفوی‌ها شاید امیدی به بازگشت قیمت‌ها نمی‌بینیم اما ممکن است این تصور ناشی از عادت ما به ریزش‌ها باشد که پیش‌بینی صحیح روند آینده را برای ما غیرممکن کرده است و فقط به اخبار و تحولات کوتاه‌مدت و تأثیراتشان توجه می‌کنیم، همانند بوکسوری شده‌ایم که در وسط رینگ از هر طرف مشت می‌خورد و بدون هیچ استراتژی فقط به‌دنبال فرار از معرکه است.اتفاقات اخیر بازار سهام رشد و ریزش چشمگیر چندماه گذشته، آزادسازی سهام عدالت و حمایت‌های دولت از بورس و… یک وجه مثبت نیز داشت و آن آشنایی میلیونی افراد با بورس بود، بازاری که شاید سالها نیاز به آموزش و تبلیغات داشت تا از نظر حجم و ارزش معاملات به اینجا برسد، طی چند ماه راه چندین‌ساله را پیمود و مطمئناً این آشنایی در بلندمدت به این راحتی از بین نخواهد رفت و بورس همیشه در گوشه ذهن تمام افرادی که حتی به‌طور موقت نیز وارد آن شده بوده‌اند خواهد ماند.سهمی مثل فولاد که از سهام سنگین و بنیادی است و خیلی هم رشدهای هیجانی نداشته است از ابتدای سال 96 تا قیمت فعلی یعنی 1200 حدود 29 برابر رشد کرده است در حالی که دلار طی همین مقطع نهایتاً 10 برابر رشد داشته است.»
وی هم چنین با اشاره به انتخابات آمریکا نیز در بخشی دیگر از یادداشت خود می نویسد:«ترامپ یا بایدن فقط یک بهانه است، سرمایه‌گذاران باهوش ارزش واقعی یک سهم را به‌خوبی می‌شناسند، اما مسئله واقعی و دلیل ریزش‌های اخیر انتخاب ترامپ یا بایدن نیست، ریزش‌های اخیر ناشی از عدم قیمت‌گذاری صحیح بورس و سهام توسط بسیاری از معامله‌گران و جوسازی‌های دلالان و سودجویان برای خرید در قیمت‌های بسیار مفت است. بسیاری از نمادهای بورس در زمان حاضر صف‌های فروش دارند اما حجم معاملات بسیار ناچیز و یا حتی به‌اندازه حجم مبنا نیست و ریزش چندانی ندارند و فقط به‌سبب جو منفی حاکم به‌اجبار در صف‌های فروش هستند.»

ارزش بازار بورس در زمان حاضر حدود 4.7 میلیون میلیارد تومان است که با توجه به افزایش رشد فروش اکثر شرکت‌ها و دو برابر شدن حجم فروش‌ها و گزارشات بسیار خوب، Pe بازار حدود 7 الی 8 می‌باشد. بسیاری از نمادهای بزرگ نظیر فولاد، فارس، فملی، شتران، شپنا، اخابر و… در قیمت‌های بسیار پایین و شاید نزدیک به قیمت‌هایی که از آنجا استارت رشد را زده‌اند معامله می‌شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا