افزایش سود بانکی تامین مالی تولیدکنندگان را گران می‌کند

حسن قالیباف اصل رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، در رابطه با  تعیین بهینه نرخ سود بدون ریسک گفت: یافته ‌های معتبر علمی نشان می دهد متغیر نرخ بهره اسمی و حقیقی، مهم‌ترین عامل نوسانات قیمت در بازارهای دارایی بوده و به طور مشخص یکی از اصلی ‌ترین عوامل بنیادی بازار سهام نیز محسوب می‌ شود.

به گزارش نبض بانک ، وی بیان کرد: در نتیجه تعیین غیربهینه آن در دوره‌ های زمانی مختلف تعادل سایر بازارها را بر هم می‌ زند و آسیب‌ هایی به بازار سرمایه کشور وارد خواهد کرد.

حسن قالیباف اصل افزود: به عنوان یک عضو کوچک دانشگاهی عرض می‌ کنم نرخ سود بانکی هر چقدر بالاتر و غیربهینه ‌تر باشد، تأثیر منفی بیشتری بر فعالیت‌ های سرمایه‌ گذاری کشور خواهد داشت و تسهیلات و تأمین مالی را برای تولید گران می ‌کند. بخش های تولیدی که عمدتا حاشیه سود پایین دارند، فعالیت‌ های اقتصادی خود را کاهش و سرمایه خود را در بازار پول پارک می ‌کنند.

 

وی ادامه داد: به این ترتیب، اشتغال کشور آسیب خواهد دید و در نتیجه خلق اعتبار، رشد نقدینگی و انتظارات تورمی ناشی از آن، مواجهه با چالش‌ های اقتصادی دیگر از جمله تشدید رکود تورمی دور از انتظار نخواهد بود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: به عنوان مسئول نهاد ناظر بازار سرمایه عرض می‌ کنم این نرخ،  ارتباط مستقیمی با نسبت قیمت به درآمد یا P/E دارد و در سایر روش‌ های قیمت‌ گذاری و ارزش‌ گذاری نیز متغیری اثرگذار است.

دکتر قالیباف اصل تصریح کرد: معقولانه آن است که در تعیین بهینه نرخ سود بدون ریسک در کشور تعامل موثری صورت پذیرد و این نرخ متناسب با مختصات اقتصادی کشور باشد تا تعادل بازار سرمایه را بر هم نزند.

 رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در پایان تاکید کرد: لازم است رویکردها در خصوص جایگاه بازار سرمایه در کشور اصلاح شود، تجربیات گذشته کشور بازخوانی شود و تقویت تأمین مالی از طریق بازار سرمایه و توسعه ابعاد مختلف این بازار در اولویت برنامه ‌ها قرار گیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا