استراتژیست جی‌پی مورگان: حرکت سرمایه‌گذاران سازمانی از طلا به سمت بیت کوین آغاز شده است

این تحلیلگران حوزه‌ی اقتصاد کلان بر این باور است که سرمایه‌گذاران سازمانی در حال خارج کردن ثروت خود از بازار طلا به سمت بازار بیت کوین هستند و در آینده شاهد هجوم نقدینگی به بازار رمزارزها خواهیم بود.

به گزارش «نبض‌بانک»؛

 استراتژیست بانک بزرگ جی‌پی مورگان(JPMorgan Chase) اخیراً اعلام نموده که هجوم سرمایه‌گذاران سازمانی به حوزه‌ی رمزارز می‌تواند نشان دهنده‌ی پول کلانی باشد که به آرامی اما با اطمینان خاطر در حال حرکت به سمت بازار بیت کوین است، یک ثروت و نقدینگی کلان که پیش از این در بازار طلا وجود داشته و از آن خارج شده است.

نیکولاس پانیگیرتزوگلو(Nikolaos Panigirtzoglou) در رابطه با این موضوع اعلام نموده که «روند پذیرش و تصویب بیت کوین توسط سرمایه‌گذاران سازمانی تازه در مراحل اولیه‌ی خود به سر می‌برد، درحالیکه پذیرش طلا برای همین سرمایه‌گذاران سازمانی به مراحل پایانی خود نزدیک می‌شود». به عبارتی، وی معتقد است که سرمایه‌گذاران سازمانی در حال خارج کردن ثروت خود از بازار طلا به سمت بازار بیت کوین هستند.

محققان این بانک بزرگ آمریکایی انتظار دارند که در سال‌های آتی شاهد تغییرات عمده‌ای در اولویت‌بندی سرمایه‌گذاران سازمانی باشیم. به عنوان مثال، از ماه اکتبر به بعد، سرمایه‌گذاری در صندوق نگهداری بیت کوین شرکت گری‌اسکیل بیش از ۲ میلیارد دلار افزایش یافته است، درحالیکه در همین چهارچوب زمانی صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل مبادله‌(ETF) طلا شاهد خروج سرمایه‌ی ۷ میلیارد دلاری بود‌اند.

روز گذشته گری‌اسکیل اعلام کرد که سطح دارایی‌های دیجیتال تحت مدیریت آن‌ها اکنون به رقمی بالغ بر ۱۲ میلیارد دلار رسیده است، درحالیکه بیت کوین نزدیک به ۱۰/۴ میلیارد دلار آن را تشکیل می‌دهد.

حرکت سرمایه‌گذاران سازمانی آغاز شده است

برخی از سرمایه‌گذاران بزرگ و شناخته شده‌ی جهان اکنون در حال حرکت به سمت پذیرش و خرید بیت کوین هستند. به عنوان مثال آقای  رائول پال(Raoul Pal) مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری گلوبال ماکرو(Global Macro) به تازگی اعلام نموده که تا چندی قبل مجموع دارایی‌های تحت مدیریت وی شامل ۲۵ درصد طلا، ۲۵ درصد بیت کوین و ۲۵ درصد پول نقد در کنار موارد دیگر بوده است، درحالیکه اکنون این دارایی‌های به ۹۸ درصد رمزارز(و مقداری سهام و اوراق قرضه) تبدیل شده است. وی شخصاً اعلام نموده که بخش قابل توجهی از ثروت خود را به نسبت ۸۰ به ۲۰ در بازار بیت کوین و بازار اتریوم سرمایه‌گذاری کرده است.

این تغییرات آهسته اما پیوسته درحالیست که از ماه مارس و سقوط بازار جهانی، شاهد آن هستیم که قیمت بیت کوین در برابر طلا بیش از ۳ برابر افزایش یافته است.

لیور مسیکا(Lior Messika) بنیانگذار و مدیر شراکت سرمایه‌گذاری حوزه‌ی بلاک‌چین ادن‌بلاک(Eden Block) به تازگی اعلام نموده که «طلا مدت‌هاست که یک دارایی استراتژیک اصلی در نظر سرمایه‌گذاران سازمانی می‌باشد، یک دارایی جذاب که معمولاً برای محافظت از ثروت مورد استفاده قرار می‌گیرد. با در نظر گرفتن مواردی همچون تاثیر چشم‌گیر گسترش کووید۱۹ بر اقتصاد ایالات متحده و چاپ بی‌رویه‌ی دلار(در سال جاری برابر با ۲۲ درصد تمام دلارهای چاپ شده در کل تاریخ آمریکا، بانک مرکزی این کشور دلار چاپ کرده است)، دارایی‌هایی همچون طلا و مهم‌تر از آن، بیت کوین به طرز چشم‌گیری افزایش ارزش یافته‌اند».

از آنجا که بیت کوین بسیاری از ویژگی‌های مثبت طلا را در خود دارد، و بخش قابل توجهی از نقص‌ها و مشکلات آن از جمله حمل و نقل و نگه‌داری را ندارد، چنین مهاجرت سرمایه‌ای می‌تواند از منظر بلند مدت به بازار فلزات گران‌بها آسیب جدی وارد کند.

استراتژیست بانک جی‌پی مورگان در رابطه با این موضوع نیز اعلام نموده که «اگر در میان مدت و بلند مدت این موضوع تصدیق شود، قیمت طلا در طول چند سال آینده به واسطه‌ی جریان ساختاری معکوس رنج می‌برد».

همانطور که انتظار می‌رفت، آقای پیتر شیف(Peter Schiff) مدیرعامل شرکت یورو پسیفیک که از طرفداران پروپاقرص طلا و مخالف سرسخت بیت کوین است، در رابطه با این مبحث نظر کاملاً مخالفی داشت. وی ضمن اشاره به مقاله‌ی مشابهی درباره‌ی بیت کوین که در آن گفته شده بیت کوین می‌تواند مجموع سرمایه‌ی بازار طلا را ببلعد، توضیح داد که «مقالات مانند این باعث خواهند شد که هر سرمایه‌گذاری عاقل بیت کوین خودش را فروخته و طلا خریداری کند. حتی آنان که در بلند مدت نیز نسبت به آینده‌ی بیت کوین خوش‌بین هستند، باید با مبادله‌ی بیت کوین به سودآوری رسیده و از این سود جهت خرید طلای بیشتر استفاده کنند».

منبع: کوینیت 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا