استیبل کوین فیسبوک; تهدیدی جدی برای بانکداری سنتی

استیبل کوین‌ها بخشی جدایی‌ناپذیر از آینده سیستم مالی هستند و Diem استیبل کوین فیسبوک بخشی از این آینده است.

به گزارش «نبض‌بانک»؛  طبق گزارش‌ها، فیسبوک قرار است استیبل کوین خود را که مدت‌ها انتظارش را کشیده است از اوایل ژانویه ۲۰۲۱ به شکل یک استیبل کوین با پشتوانه دلار آمریکا راه اندازی کند. از زمانی که فیس بوک برای اولین بار اهداف خود را با انتشار یک گزارش در سال ۲۰۱۹ اعلام کرد، بانک‌ها و ناظران مرکزی به این امر واکنش نشان دادند. البته نگرانی آن‌ها به حق است، چراکه استیبل کوین‌ها، به ویژه آنهایی که مانند Diem دارای پتانسیل تأثیرات گسترده روی شبکه هستند، تهدیدی جدید برای مصرف‌کنندگان و سرمایه‌گذاران و همچنین سیستم مالی جهانی محسوب می‌شوند.

اما این نوع ارزها همچنین می‌توانند مزایای زیادی را در قالب سرعت، کارآیی و شمول مالی به همراه داشته باشند. همچنین آنها می‌توانند برای سرمایه‌گذاران به عنوان ذخیره ارزش در کشورهایی  که ارزهای داخلی باثباتی ندارند مورد استفاده قرار گیرند؛ مانند استفاده از دلار در بسیاری از کشورهایی که بازار نوظهوری دارند. درحالی که استیبل کوین‌های با ساختار مناسب و نظارت‌های قانونی و حاکمیتی صحیح، نقش ارزنده ای در اقتصاد جهان  می‌توانند داشته باشند؛ و مزایای تکنولوژی رمزارزها را برای نسلی کاملاً جدید از کاربران به ارمغان می آورند.

دییم (Diem) که پیش از این با نام لیبرا (Libra) شناخته می‌شد، از خبرسازترین استیبل‌کوین‌ها بوده است و از زمان اعلام اهداف فیس بوک در سال ۲۰۱۹ مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. در واقع، Diem، به دلیل افزایش رویکردهای بانک‌های مرکزی روی تحقیقات گسترده در مورد ارزهای دیجیتال بانک مرکزی یا CBDC، مورد قبول واقع شده است. همچنین از طرف جامعه نظارتی جهانی، که از آن زمان مقررات سختگیرانه‌ای را برای استیبل کوین‌ها تنظیم کرده است، با زنگ خطر مواجه شد.

چرا بانک‌های مرکزی نگران استیبل کوین فیسبوک هستند؟

استیبل کوین‌ها رمزارزهایی هستند که هدف آنها تثبیت ارزش در مقایسه با دارایی‌های دیگر است، چه یک ارز فیات، ویا یک سبدی از ارزهای فیات یا هر نوع کالای دیگری باشد. هدف این است که با تثبیت ارزش آن امکان استفاده از آن به عنوان وسیله پرداخت میسر گردد. در حالی که این مساله‌ای است که نسل قبلی رمزارزها مانند بیت کوین نتوانستند به آن دست یابند. نوسان بیت کوین خیلی زیاد است و بررسی عملکرد قیمتی بیت کوین در آخرین ماه تاکیدی بر درستی و صحت این موضوع است.

استیبل‌کوین‌ها موضوع کاملا متفاوتی هستند. استیبل کوین‌ها ذاتا برای این منظور طراحی شده‌اند که به عنوان ذخیره ارزش که بارزترین مشخصه پول است، مورد استفاده قرار گیرند. و بنابراین به عنوان وسیله پرداخت نیز به کار گرفته می‌شوند.

با استفاده از استیبل‌کوین فیسبوک تاثیرات عظیمی بر روی شبکه به وجود می‌آید. فیسبوک ماهانه ۲.۷ میلیارد کاربر فعال دارد و این اشاره ضمنی به این واقعیت دارد که استیبل کوین فیسبوک ، این پتانسیل را دارد که فورا به یک «وسیله مبادله» در مناطق بزرگ جهان تبدیل شود.

از طرفی استیبل‌ کوین‌ها با ریسک‌هایی نیز همراه هستند. ذخیره امن کیف پول، حاکمیت شرکتی و کنترل مناسب، مبارزه با پولشویی، محافظت از داده‌ها، سازگاری با قوانین مالیاتی و امنیت سایبری از جمله ریسک‌های شناخته شده‌ای هستند که باید مدیریت شوند. در عین حال که استیبل کوین‌ها ریسک‌های دیگری هم دارند، از جمله مهمترین موارد، اطمینان از این که آیا این استیبل‌کوین‌ها از طریق دارایی که به آن وصل شده‌اند به درستی پشتیبانی می‌شوند و همچنین  آیا تمام کنترل‌های لازم برای مدیریت این ذخایر اعمال می‌شود.

وجود نگرانی جهانی در مورد استیبل‌ کوین‌ها

استیبل‌ کوین‌هایی که شهرت جهانی به دست می‌آورند، با چالش‌های بیشتری هم همراه خواهند بود. اگر مصرف کنندگان و هولدرها بخواهند این ارزها را نگه دارند، می‌توانند پیامدهای عمیقی برای سیستم های مالی موجود داشته باشند؛ و حتی می‌توانند تأثیراتی در سیاست پولی یک کشور و در نهایت رشد اقتصادی داشته باشند. به همین دلیل است که قانونگذاران مالی جهانی بسیار نگران هستند.

در اکتبر سال ۲۰۱۹، گروه G7 مقاله‌ای در مورد استیبل‌کوین‌ها منتشر کرد. ضمن تأیید مزایایی که این ارزها می‌توانند به صورت پرداخت‌های سریعتر، ارزان‌تر و فراگیرتر در سطح جهانی به وجود آورند، بر چالش‌های قانونی و نظارتی این نوآوری جدید هم تاکید کردند. این مقاله ریسک‌های مربوط به «سیاست پولی»، «ثبات مالی»، «سیستم پولی بین المللی» و «رقابت عادلانه» را برجسته می‌کند.

نهادهای نظارتی اکنون در تلاش برای رفع این نگرانی‌ها هستند. پاییز امسال، کمیسیون اروپا یک پیشنهاد جامع قانونی را برای تنظیم دارایی‌های رمزنگاری شده ارائه داد. در حالی که این آیین نامه کلیه دارایی‌های رمزنگاری شده را پوشش می‌دهد، به ویژه الزامات سختگیرانه‌ای را برای صادرکنندگان «دارایی‌های مرتبط با توکن‌ها» یعنی استیبل کوین‌ها و حتی الزامات سختگیرانه‌تری را نیز برای «دارایی‌های مهم و مرتبط با توکن‌ها» (استیبل‌کوین‌های جهانی) معرفی می‌کند. خزانه داری وزارت اقتصاد انگلستان، قصد دارد به زودی پیش نویس مقرراتی برای استیبل کوین‌ها و ارزهای دیجیتال بانک مرکزی را صادر کند.

باید اشاره کرد که استیبل کوین‌ها این پتانسیل را دارند که با ارائه پرداخت سریعتر و ارزان‌تر کارایی سیستم مالی موجود را، به ویژه در مورد حواله‌های بین مرزی، بهبود بخشند. آنها همچنین می‌توانند سبب بهتر شدن دسترسی بیشتر به امور مالی شود  و می‌توانند ذخیره ارزشی را برای پس اندازکنندگان در کشورهایی که ارزهای داخلی پایداری ندارند، ارائه دهند. در صورتی که استیبل کوین‌ها از نظر ساختار و تنظیم مقررات مشکلی نداشته باشند ، پتانسیل این را دارند رمزارزها را برای نسل کاملاً جدیدی از کاربران به ارمغان آورند.

صدور مجوز قریب‌ الوقوع از بخش قانونگذاران مالی سوئیس آخرین مرحله برای استیبل کوین فیسبوک جهت راه اندازی به عنوان روش پرداخت است. و صدور این مجوز قطعی و حتمی است اما زمان آن معلوم نیست. زمان برای تنظیم کننده‌های منطقه‌ای یا کشوری که چارچوب دارایی دیجیتال مشابهی ندارند به سرعت می‌گذرد. آنها نگران عقب افتادن بخش‌های مالی‌ خود هستند. قدرت تاثیر شبکه فیسبوک چنین است.

منبع: میهن بلاک چین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا